fbpx

וולוו משיקה את הרכב החשמלי המלא הראשון שלה

אחרי שהגיעה להצלחה חלקית ביעד הקודם שלה - מכוניות ללא הרוגים, קובעת החברה את היעד המרכזי הבא שלה- איפוס פליטות שמיוצרות על ידי החברה ורכביה. הרכב החשמלי הראשון של החברה, ה-XC40 Recharge יסמן את תחילתו של העידן השוודי החדש - ישייט 400 קילומטר בין טעינות ויזנק ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-5 שניות.

לפני כעשור החליטו בהנהלת וולוו להוביל את תחום בטיחות הרכב, עם יעד שאפתני (ולא ממש ריאלי) של מניעת הרוגים ופציעות קשות בתאונות דרכים בעזרת מיגון רכביהם באופן מוחלט, עד שנת 2020. על אף ש״תרבות נהיגה רעה״, כך על פי החברה, לא תאפשר הכחדה מוחלטת של מוות מתאונות דרכים כרגע, המיקוד של וולוו במיגון הוליד מספר חידושים טכנולוגים בתחום.

מניעת פציעות כשרכב יורד מהכביש, שמירת ריכוז הנהג כאשר דעתו מוסחת מהנהיגה ואפילו זיהוי איילים על הכביש הם בין התכונות החדשות שוולוו הכניסה לרכביה בשנים האחרונות- במה שמיצב את מעמדה של החברה כאחת החברות החדשניות והבטוחות בעולם. כעת, כאשר היצרנית השוודית החליטה להתמקד בטביעת הרגל הפחמנית שלה בעולם, רבים מצפים לתוצאות מרשימות דומות.

החשיפה של XC40 Recharge, הרכב החשמלי לחלוטין הראשון של החברה, הוא צעד ראשון ומעניין בתכנית השאפתנית של החברה.

אפס פליטות עד 2040- בינתיים לא מתפשרים על פחות מהיברידי

בשורה התחתונה, וולוו מתככננת להפוך לניטרלית בפליטות הפחמן שהיא מייצרת כבר בשנת 2040 – עשור לפני פולקסווגן, שלא מפספסת אף הזדמנות לספר על השינוי שהיא עוברת. ההגעה לשם לא פשוטה, אך בפרסום לעיתונות וולוו הציגה את שלבי המהפך החשמלי – תכנית Volvo Recharge.

בהתאם להכרזתה מ-2017 החל מהשנה כלל דגמי החברה הינם לכל הפחות היברידיים, ולא יושקו יותר רכבים שמונעים רק בעזרת דלקים מאובנים.

בשנה הבאה תושק סדרה של רכבים שתמשיך את ה-XC40 Recharge, שיהיו כולם היברידיים או חשמליים לחלוטין. לפי ההערכה, כ-20% מהמכירות בשנה הבאה יהיו של רכבים היברידיים חדשים, והיקף מכירות הרכבים החשמליים אמור לגדול משנה לשנה. עד שנת 2025 מצפים בוולוו שמחצית מהרכבים הנמכרים יהיו חשמליים לחלוטין, וכל השאר היברידיים.

״אנו רוצים להציע לאנשים את החופש לנוע בצורה בת-קיימא. רכבים חשמליים לחלוטין שמורכבים ונעים בעזרת חשמל שמופק ממקורות מתחדשים הם הפתרון היחיד שמאפשר זאת״ אמר הנריק גרין, האחראי על הטכנולוגיה בחברה.

לטענת החברה, עד שנת 2025 פליטות גזי החממה של החברה יצומצמו בארבעים אחוזים, ועד 2040 יושלמו כל השינויים הדרושים בקווי האספקה והייצור של החברה כך שהחברה תוגדר כ-Carbon Neutral, ובהתאם להסכם פריז לא תוסיף עוד פחמן לאטמוספירה.

שני מנועים, שני תאי מטען ועד 400 ק״מ בכל טעינה

חוץ הרכב בצבע כסוף

שני מנועים בהספק  150kWh, אחד על כל ציר של הרכב, וסוללה בהספק של 78kWh שהוטמעה ברצפה מעניקים ל-CX40 Recharge ביצועים מרשימים: המנוע בעל 408 כוחות סוס ומסוגל לזנק מ-0 ל-100 קמ״ש תוך 4.9 שניות.

כרגע, הטווח המדויק עוד לא ידוע משום שסוכנות הגנת הסביבה האמריקאית (EPA) טרם בחנה אותו, אך בוולוו מעריכים את טווח הנסיעה ב-400 ק״מ לפי קריטריוני ההערכה האירופאים (WLTP). בעזרת מטען מהיר בהספק של 150kWh סוללת הרכב תגיע ל-80% טעינה תוך קצת פחות מארבעים דקות. 

הרכב גם מתוכנן לנצל את האנרגיה הנוצרת במהלך בלימה על מנת להפיק בחזרה חלק מהאנרגיה וכך להאריך את טווח הנסיעה.

בחלקו הפנימי, רכב השטח יאובזר במערכת שליטה חשמלית המופעלת בעזרת מסך מגע שפותח במשך חמש השנים האחרונות בשיתוף ענקית הטכנולוגיה גוגל- מה שהמהווה הוכחה נוספת לעוצמה הטכנולוגית האדירה של החברה השוודית. המערכת החדשה תוכל לקבל עדכונים ללא צורך בחיבור פיזי, ותעשה זאת באופן אוטומטי במהלך הלילה כאשר הרכב חונה בצורה דומה למה שטסלה מבצעת ברכביה.

פח ירוק או כתום? יהיה אפשר למחזר את הרכבים

פרט ל-0 פליטות גזי חממה מהרכב החדש, פיתוחו כולל מספר מאפיינים שאמורים להפחית ככל הניתן את הזיהום הסביבתי הקשור בבנייתו ובשימוש בו. משמע, גם ההרכבה מתוכננת להיות בת קיימא.

באתי לעזרת חבר: אפשר יהיה לשתף את האוטו

לדוגמה, כל השטיחים והכיסויים למושבים ברכב עשויים פלסטיק ממוחזר, ו-וולוו מתכננת שלפחות רבע מכל הפלסטיק הדרוש לרכבים יגיע ממיחזור עד 2025. כמו כן, 95 אחוזים מהרכב ומהסוללה ניתנים למחזור בסוף חייו, במטרה לחסוך במשאבים מוגבלים.

צעד נוסף מעניין ושאפתני של וולוו הוא פיתוח אפליקציה ייעודית לרכבה החדשים (ולבאים שיבואו): Volvo On Call. מטרת האפליקציה היא הפיכת הרכב לשיתופי, כצעד נוסף לכיוון קיימות חברתית. בעלי הרכב יוכלו לאפשר לאנשים לפי בחירתם להשתמש ברכב כאשר אינו דרוש להם, והאנשים שיוגדרו כרשאים יוכלו לפתוח את הרכב בעזרת הסמראטפון(!).

תמורת פחות מ-50 אלף דולר תקבלו את הרכב הבטוח בעולם?

הרכב החשמלי מתוכנן עקרונית באופן זהה לדגם המונע בדלק CX40, אך העיצוב נעשה מחדש תוך התייחסות לצרכים הדרושים לרכב חשמלי – מה שהביא לבחירה בהטמעת הסוללה ברצפת הרכב והחלק הקדמי שלו יוכל לשמש כחלל אחסון נוסף במקום בית למנוע.

הרכב החשמלי יהיה בטוח במיוחד, והשלדה קיבלה חיזוק מלפנים, מאחור וסביב הסוללה. במהלך התכנון יצרו ״חלל ריסוק״ שיגן על הנוסעים ועל הסוללה במקרה של תאונה. בנוסף, הרכב יכיל תוכנת תמיכה לנהגים על בסיס מצלמות, מכ״ם וסונאר במטרה למנוע תאונות – מה שמשלב את המהפכה החשמלית יחד עם קידום יעדי הבטיחות שהוצגו בוולוו לפני עשר שנים. 

״הרכב החשמלי CX40 יהיה אחד מהדגמים הבטוחים שבנינו אי פעם״ אמר מלין מלקולם, ראש מחלקת הבטיחות בוולוו, בעת השקת הדגם.

ה-CX40 Recharge תהיה זמינה לרכישה בארה״ב ובאירופה החל מסוף 2019, ומחירה יעמוד על מעט פחות מ-48 אלף דולר, לאחר תמריצי מס. כמו כן, וולוו מתכננת לסבסד את עלויות ההטענה הביתיות של רוכשים חדשים בשנה הראשונה, כתמריץ נוסף.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close