fbpx

עד 2030 פולקסווגן תהיה יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם

על פי דו״ח חדש שפורסם על ידי חברת פרסום צפויה פולקסווגן להגיע לשיא בייצור הרכבים החשמליים בשלהי העשור הבא, ועד 2028 מתכננת החברה לייצר 22 מיליון רכבים חשמליים. האם החברה בדרך לעקוף את טסלה? ימים יגידו

בדו"ח האחרון שפורסם ע"י חברת הייעוץ ווד-מקינזי (Wood Mackenzie) ציינו שפולקסווגן נמצאת כרגע בכיוון הנכון בדרך להפוך ליצרנית הגדולה בעולם של רכבים חשמליים עד סוף העשור הנוכחי. כרגע, יש לומר, היא נמצאת רק במקום העשירי בעולם, אך בפולקסווגן מתכננים לייצר לא פחות מ-22 מיליון רכבים חשמליים עד שנת 2028.

כדי להגיע ליעד הזה, פולקסווגן תצטרך להשתלט על מעט יותר ממחצית מסך כל המכירות של רכבים חשמליים בעולם עד 2028, כך לפי רם צ'נדרסקרן, האנליסט הראשי של ווד-מקינזי, ולדבריו "לעמוד בייצור של כמעט שישים אחוזים מכל תאי ההנעה בעולם יתגלה להם כאתגר מורכב מאד".

היעד הריאלי בעיני צ'נדרסקרן הוא שפולקסווגן יצליחו לייצר בערך שני שליש מהתחזית שלהם, כ-15 מיליון רכבים חשמליים בעשור הקרוב, וגם אז נתח השוק של פולקסווגן יעמוד על בין 30 ל-40 אחוזים ויכתיר את החברה הגרמנית לשליטת ממלכת הרכב החשמלי.

הכול מתחיל ונגמר בליתיום

פולקסווגן רואה את המעבר לרכבים המונעים בסוללות, BEV, כדרך היעילה ביותר להפחתת פליטות של גזי חממה, ולכן משקיעה בעיקר בפיתוח של רכבים כאלו כעת. במציאות, יש מעט מאד חפיפה בין עשר יצרניות הרכב הגדולות ובין עשר יצרניות ה-BEV הגדולות.

למעשה, רק שלוש חברות – יונדאי, ניסאן ופולקסווגן – נכנסות כיום לשתי הרשימות. פולקסווגן במקום העשירי בייצור BEV בעולם אך שניה רק לטויוטה במכירות רכבים במהלך 2019.

כדי להצליח ולטפס למקום העליון במכירות BEV, מבלי לאבד את כוחה כיצרנית מובילה בעולם, פולקסווגן צריכה להשקיע כעת בחיזוק שרשרת האספקה והייצור שלה – בעיקר בתחום סוללות הליתיום העומדות בבסיס הייצור. 

בשנתיים האחרונות חתמה פולקסווגן על הסכמים עם מספר חברות טכנולוגיה – גאנפנג, סמסונג, LG ואחרות על מנת להבטיח אספקה אמינה של סוללות ושל תאי אנרגיה בעשור הקרוב. רק לאחרונה השקיעה החברה כמיליארד דולר בנורת'וולט, יצרנית סוללות שוודית לצורך זה. 

בכל זאת, אם אחת היצרניות לא תעמוד בדרישות של פולקסווגן המשמעות עשויה להתבטא בהפסדי ענק לחברה.

כמה רכבים חשמליים ימכרו ב-2020?

בהודעה לתקשורת מדצמבר 2019 פולקסווגן לא סיפקו מספר או תחזית עבור השנה הקרובה.

עד כה, פולקסווגן ציינה על כוונתה לייצר ולמכור כמיליון רכבי ID חשמליים לחלוטין עד שנת 2025. בהודעה האחרונה תאריך היעד הוקדם ל-2023, ועוד כחצי מיליון רכבים מיועדים להימכר עד 2025. בשנה הקרובה אמורים להתחיל להגיע רכבים מדגם ID3 ללקוחות, ולקראת סוף השנה אולי גם הרכבים הראשונים מדגם ID. CROZZ החדש (שכנראה ישונה שמו ל-ID4).

סדרת הרכבים החשמליים – משפחת ID – של פולקסווגן (תמונה: Volkswagen)

ה-ID. CROZZ הוא קרוסאובר, ומצופה לעקוף את ID3 בשל הביקוש הגבוה לרכבים מסוג זה, וייצורו יחל בקרוב בשלושה מפעלים – בגרמניה, בסין ובארצות הברית. 

עם 730 אלף רכבי גולף שנמכרו ב-2018, מצפים בחברה ש-ID3 יגיע לנפחי מכירות כאלה תוך מספר שנים. כאשר משווים את ID. CROZZ לרכבים בהם הוא אמור להתחרות – טויוטה RAV4, ניסאן X-Trail והונדה CR-V – התחזית מעניקה לו יעד של לא פחות מ-800 אלף מכירות בשנה.

שינוי בפס הייצור או ביחסי הציבור?

ובכל זאת, אי אפשר לא להטיל ספק בתחזיות וביעדים שפולקסווגן הציבה לעצמה, ונראה שהרבה אופטימיות כלפי פולקסווגן ולא מעט פאסימיות ביחס ליריבות משחקות תפקיד בתחזית המכירות של החברה.

למרבה הצער, לפולקסווגן כבר יש היסטוריה של אכזבות בנוגע לעתיד (וגם בנוגע לסביבה). ב-2010, כשאף אחד מהשחקנים המרכזיים בתחום התחבורה החשמלית עוד לא הקים פס ייצור, החברה תכננה להיות במקום הראשון בעולם עד 2018.

מאז התפוצצות פרשת דיזלגייט ראינו השקעות בקנה מידה אסטרונומי מצד פולקסווגן בייצור סוללות ובפיתוח שלהן, בחידוש מפעלים ובעיצוב סדרת רכבים מרשימים ויפים. מצד שני, מעט מאד רכבים נטולי אגזוז עזבו את המפעלים, ארבע וחצי שנים אחרי.

עם היסטוריה מפויחת משקרים וטעות בהערכת המכירות והפיתוח העתידיים, קשה להסתכל על פולקסווגן היום ולא לתהות כמה מהכסף שהושקע באמת יהפוך אותה ליצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם וכמה ממנו נועד לגרום לנו להאמין שזה באמת יקרה. 

במידה ובסוף העשור הבא תעמוד היצרנית הגרמנית בראש עולם הרכב החשמלי – נשאף אוויר נקי ונדע שהשינוי היה אמיתי.

תגיות

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close