fbpx

מנכ"ל פיאט: "חושבים לקנות טכנולוגיה מטסלה"

אחרי ההודעה על המיזוג בין פיאט לפיג'ו בסוף אוקטובר התייחס מנכ"ל החברה לטכנולוגיה של טסלה כפתרון אפשרי להפיכת פיאט לירוקה יותר. יכול להיות שכך פיאט תעקוף את פורד ו-GM?

אוקטובר היה חודש גדול מאד לפיאט. פרט לרווחים הגבוהים מהצפוי שדווחו ברבעון האחר (שעדיין נמוכים מהרווחים אשתקד), בסוף החודש הודיע מנכ"ל החברה מייק מאנלי על מיזוג עם חברת פיג'ו הצרפתית. 

המיזוג, שיהפוך את החברות בשווי של 48 מיליארד דולר ליצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, יעזור לפיאט ולפיג'ו להתמודד עם העלות הבלתי נתפשת שכרוכה בפיתוח רכבים חשמליים ואוטונומיים כדור רכב חדש. 

במסיבת עיתונאים בנושא המיזוג, התייחס מנכ"ל פיאט מייק מאנלי לתוכניות החשמליות של החברה החדשה וגם ליחסים עם טסלה, שעולים מדרגה. על אף שהתחמק ממתן הסבר על היקף התשלומים לטסלה כן ציין מאנלי שהחברות מתכוונות לדון עם טסלה על קניית מוצרי רכב חשמלי.

פיאט, וגם פיג'ו, מפגרות אחר שאר יצרניות הרכב בכל הנוגע למעבר לרכבים חשמליים, והפניה לטסלה, ככל הנראה לצורך רכישת שלדות וסוללות עשוי להעניק ליצרנית החדשה את הדחיפה לה היא זקוקה. כבר היום טסלה משתפת פעולה עם החברה בכך שהיא מוכרת את ה'אשראי הירוק' על שמה ומכסה על קנסות הזיהום של פיאט ופיג'ו 

לדברי המנכ"ל, החברה עשויה לקנות שלדות "סקטבורד" הדומות ל-MEB של פולקסווגן, ולכוון את שאר המערכות כך שיתאימו למותגים השונים והמגוונים שבבעלות פיאט – Jeep, RAM, Maserati, Alfa Romeo – שפונים לנהגים שונים.

קונים טסלה בשביל החלקים? גם בעבר וגם בעתיד

המחשבה על טסלה כספקית חלקי רכב חשמלי ליצרניות רכב ותיקות נשמע כמו רעיון מופרך כעת, כאשר החברה שולטת ביד רמה בשוק הרכב החשמלי. עם זאת, בתחילת דרכה טסלה פעלה בדיוק כך – בימיה הראשונים כחברת סטארט-אפ קטנה, טסלה סיפקה מנועים חשמליים לטויוטה, אז משקיעה מרכזית בחברה. בעבר גם ענקית הרכב הגרמנית דיימלר רכשה סוללות שייצרה טסלה הצעירה ל-Smart city cars שלה.

למרות שהסיכום העתידי עם טסלה ימומש רק בשנת 2021, מנכ"ל פיאט ציין שהחברה ממחויבת לקיימות סביבתית. "מערכת היחסים שלנו עם טסלה היא ארוכת שנים, והם עזרו לנו מאד לאורך הדרך. פיאט מחויבת לחלוטין להפחתת פליטות פחמן דו-חמצני ברחבי העולם" אמר מאנלי.

בדומה למאנלי, גם מנכ"ל טסלה אילון מאסק נשמע אופטימי בנוגע למכירת חלקים ליצרניות אחרות. בהקשר זה ציין מאסק שיוזמות כאלה הן חלק מהתכנון המקורי של החברה. 

מיזוג כמלחמה בשינוי האקלים

המיזוג בין פיאט לפיג'ו בא על רקע האטה עולמית במכירות רכבים – מגמה שעלולה להתגבר עם עננת ההאטה הכלכלית שמרחפת כעת מעל כלכלות רבות. פיאט ופיג'ו, יחד, מכרו מתחילת השנה הנוכחית 9% פחות רכבים בעולם, ו-11% פחות בצפון אמריקה. במקביל, יצרניות הרכב מתקשות להשקיע מספיק בטכנולוגיות היברידיות וחשמליות הדרושות לעמידה בתנאי זיהום האוויר ההולכים ומחמירים באירופה ובסין.

מהצד השני, חזון הרכב האוטונומי וההשקעה המסיבית במימושו (על אף שייקח עוד שנים רבות) מציג איום ממשי על שוק הרכב המסורתי. בשורה התחתונה, כמות הכסף הדרושה על מנת לפתח טכנולוגיות חדשות גדולה מאשר סך המכירות של היצרניות כעת, מה שמחייב אותן לחפש שותפויות על מנת להצליח ולשאת בעול כעת.

האם כולנו ניסע בטסלה, גם אם נקנה פיאט?

"מהפכת" הרכב החשמלי, שהגיעה רבות תודות לטסלה, הביאה חברות רכב אחרות לקדם את היזמות הסביבתית במרץ, במטרה לעמוד בתחרות. כיום, רכבי טסלה מהווים שלושה רבעים מכל שוק הרכב החשמלי בארה"ב, ושלושת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר במדינה הם מודל 3, X ו-S, בהתאמה. רק אחריהם מגיע Chevy Bolt של GM. פיאט, מנגד, תשיק את דגמה החשמלי הראשון רק ב-2020.

כפי שנכתב כבר, פיאט קונה היום את האשראי הסביבתי שטסלה מרוויחה בהיותה נקייה על מנת להצליח לעמוד בתקנות פליטת גזי החממה. רכישת הטכנולוגיה של טסלה לצורך רכבי החברה מהווה פתרון מהיר ויעיל בתהליך המעבר לרכבים חשמליים. זו יכולה להיות זריקת עידוד משמעותית לחברה שרוצה להתעצם עוד בשנים אלו.

בהתייחסות לנושא, מסר הצהיר מאסק "העזרה לחברות רכב אחרות בנושא סוללות, מנועים ואף תחומים אחרים מתיישבת עם החזון והמטרה של טסלה. לכן, אנו פתוחים לשיתופי פעולה ולמכירת הטכנולוגיה שלנו. כפי שאנשים רבים יודעים, פתחנו את הפטנט שעל שם החברה לשימוש כך שהוא לא יהווה מכשול בדרכן של חברות אחרות אל תחבורה חשמלית או אל מחסני אנרגיה סולאריים. אנחנו מעוניינים לספק סוללות ומנועים גם לחברות רכב אחרות שיפנו אלינו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button