fbpx

הדלק שאינו נגמר: חברת Aptera חושפת את רכבה העתידני

חברת הסטארט-אפ מקליפורניה, שהוקפאה בשנת 2009 וחזרה לפעילות לאחרונה, חושפת את רכבה שאמור להיות עצמאי מבחינה אנרגטית. תא סולרי המותקן על הרכב אמור לטעון את הסוללה במספיק אנרגיה עבור השימוש היומי הממוצע, כך לפי הפרסום לעיתונות. בחודשים הקרובים אמורים להתפרסם המפרט ומחיר הרכב, לקראת הזמנות ראשונות.

יצרנית הרכבים היעילים ביותר בעולם (בעיני עצמה), Aptera, בישרה לאחרונה על בואו של רכבה הראשון שכנראה יגיע לשימוש מסחרי. Never Charge שמו, והוא אמור להיות הרכב הראשון שמונע באמצעות אנרגיה סולרית באופן בלעדי וגם לעמוד בטווח הנסיעה של הנהג הממוצע. כאשר הסוללה מלאה, מבטיחים בחברה, הרכב יכול לנסוע 1,600 קילומטרים בלי להזדקק לטעינה.

בהודעת החברה לעיתונות הוכרז כי "אחרי למעלה מ-1,000 שעות מבחן ושלושה פטנטים רשומים על הטכנולוגיה, Never Charge מסוגל להיטען באמצעות השמש באנרגיה שוות ערך ל-40 מייל (65 ק"מ) נסיעה, בכל יום. משמעות הדבר היא נהיגה של יותר מאחד עשר אלף מיילים (17,600 ק"מ) בשנה, בלי צורך בטעינה כלל".

סיבה טובה לחנות בשמש

בכל אופן, ההכרזה של Aptera נחשבת למעט שאפתנית, בלשון המעטה. לפי הרשות לסטטיסטיקה תחבורתית בארה"ב, הנהג האמריקאי הממוצע מבלה כמעט שעה מאחורי ההגה ונוהג כ-29 מייל (46.4 ק"מ) בכל יום. עם זאת, כאשר בוחנים את תתי הקבוצות, גברים נוהגים כמעט 40 מייל בממוצע בכל יום. כך כבר מתקרבים לשיא המרחק שמסוגל הרכב לטעון עצמו ביום – 41 מיילים שנטענו במדידה ביום קיץ בלוס אנג'לס.

חשוב לציין גם שהסקר האחרון של הרשות האמריקאית נעשה בשנת 2002. משמע שהמידע אינו בהכרח מתאים לזמננו, ויכול להיות שהשימוש הממוצע האמיתי עולה על יכולות הייצור של Never Charge. בארץ, באופן מפתיע, ממוצע הנסיעות השנתי והיומי גבוה יותר ומגיע עד ל-44 קילומטרים ליום, כך על פי דו"ח הלמ"ס בנושא. האם השמש הישראלית תצליח לגבור על המרחקים הגדולים?

שיווק ממוקד במדינות שטופות שמש?

עבור רוב האנשים, השימוש ברכב כולל נסיעה אל העבודה בבוקר וחזרה הביתה בסוף היום. במידה ואכן אתם נמצאים קרוב לממוצע השימוש, סביר מאד שתוכלו לחזור הביתה עם סוללה טעונה יותר מכפי שהייתה בתחילת היום. בהקשר זה של שימוש יומיומי סביר (ותכליתי למדי), השימוש ברכב הופך לפיתרון מצוין עבור מי שישמח לוותר על הביקור בתחנת הטעינה הקרובה – כמובן בתנאי שהקפדתם לחנות בשמש, וניקיתם את האבק היטב.

נראה שפעילות עולמית רחבה של Never Charge לא תתרחש אי פעם, ובמקרה הטוב תתאים בעיקר לאזורים שטופי שמש. זהו לאו דווקא דבר רע, והחברה עצמה אף ציינה שבכוונתה להישאר בנישה מצומצמת של רכבים מאד יעילים לאנשים שמחפשים להשקיע בתחום. 

בזכות השיפור ב-180 תאים סולריים

קצת יותר מ-180 תאים סולריים מוטמעים בתוך עיצוב הרכב כאשר הקו המנחה הוא יעילות מרבית. עיצוב הרכב הייחודי, בעל שלוש הגלגלים והמראה האווירודינמי הוא שמאפשר נסיעה חסכונית מספיק באנרגיה כך שהטעינה המושגת באמצעות לוחות סולריים תמלא את הצרכים האנרגטיים של הרכב.

מצב זה מתאפשר בזכות ההתקדמות המשמעותית שנעשתה בהגדלת הנצילות החשמלית מלוחות סולריים. עד השנים האחרונות, ולמעשה כאשר Aptera הוקמה, הנצילות המרבית שהופקה מאנרגית השמש עמדה על 13%. בשנת 2007 החברה הציגה את דגמיה הראשונים, שכללו גם פחות לוחות, שהצליחו לייצר מספיק חשמל מהשמש על מנת להפעיל רק את מערכת מיזוג האוויר. כשהרכב עומד.

היום, הנצילות כמעט הכפילה את עצמה ומגיעה עד 24% בעזרת שימוש במראות וחומרים הקולטים טוב יותר את קרני השמש. בנוסף, מחירי התאים הסולריים באמצעותם מפיקים חשמל צנחו וכך ניתן להפיק הרבה יותר אנרגיה.

למה לא עושים זאת בכל הרכבים? שוב, התשובה היא יעילות. המבנה הייחודי של Never Charge מאפשר לו להסתפק במעט האנרגיה המיוצרת על ידי לוחות סולריים. לשם השוואה, רכב משפחתי ממוצע יצטרך לוחות סולריים בשטח של בערך חצי מגרש טניס על מנת לעמוד בדרישות האנרגטיות.

נטולת כנפיים אך לא נטולת מעוף

חברת Aptera ("נטול כנפיים" ביוונית) שבה בשנה שעברה לפעילות לאחר הקפאה של כמעט עשר שנים. כ-3 שנים לאחר הקמה נלהבת בשנת 2006, עם ניסיון לייצר ולקדם רכב היברידי בעל יעילות יוצאת דופן וטווח נסיעה מרשים, החברה החזירה את הכסף למשקיעים והוקפאה, לאחר מספר תקלות.

בניסיון הנוכחי, החברה הצליחה לגייס כמה מיליוני דולרים להשקעה ראשונית, אך עד כה סירבה לקבל הזמנות מראש. בחברה מקווים להגיע לעיצוב סופי של רכב במהלך 2020 ולהתחיל במכירות. יעדי המכירות של החברה שאפתניים אך ברי השגה: מכירה של עשרת אלפים דגמים עד 2022 וכארבעים אלף עד 2024. 

נציגי החברה השונים מצהירים בהזדמנויות שונות כי אינם מחפשים להתחרות ביצרניות הרכב הגדולות בתחום כמו טסלה ויצרניות הרכב הוותיקות שנכנסות לעולם הרכב החשמלי. מנגד, Aptera מייעדת את עצמה להוביל נישה של רכבים יעילים בעלי השפעה פחמנית מינימלית, לאנשים שרוצים להגיע הכי רחוק שאפשר – על קרני השמש.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. בוקר טוב,
    חבל שהכתבה לא נקראה לפני שפורסמה: ממוצע הנסועה היומית בארץ הוא רק 44 ק"מ (כ-27 מייל) – נמוך משמעותית מזה האמריקאי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button