שוק המסחריות בישראל סבל עד כה ממחסור בהיצע של דגמים חשמליים מסחריים. הכניסה של שני הדגמים החשמליים מבית סיטרואן משנה את המפה, שכן מדובר בשני דגמים מאוד פופולאריים בגרסאות הדיזל שלהם, ודגמים שצפוי להם ביקוש רב בגרסאות החשמליות.
סיטרואן E-BERLINGO
סיטרואן E-BERLINGO נמכר בישראל בגרסתו הקצרה – אורך: 440.3 ס"מ, רוחב: 184.8 ס"מ, גובה: 188 ס"מ, בסיס גלגלים: 278.5 ס"מ, המצוידת בחמישה מושבים. הברלינגו החשמלי מצויד במנוע של 136 כוחות סוס, ומומנט של 26.5 קג״מ.
הברלינגו מוצע בישראל עם סוללה של 50 קוט״ש, וטווח נסיעה של 269 ק״מ לפי התקן. בפועל טווח הנסיעה צפוי להיות באיזור ה-200 ק״מ ויותר בנסיעה משולבת. יחד עם טעינה מהירה בהספק של 100 קילוואט, המאפשרת לטעון את הרכב מ-0 ל-80% בשלושים דקות, הרכב יכול להיות פתרון מעולה לרכבי עבודה שנוסעים עד 200 קילומטרים ביום עבודה סטנדרטי.
תא מטען וגרירה
- נפח תא מטען עד גובה המדף – 597 ליטר.
- נפח תא מטען עד התקרה – 983 ליטר.
- נפח תא מטען עד התקרה עם מושבים מקופלים – 2,126 ליטר.
הרכב רשאי לגרור גרור במשקל עד 750 ק"ג (עם/בלי בלמים) ובעל כושר העמסה של עד 684 ק"ג.
הברלינגו החשמלי נמכר בישראל במחיר של 178,990 שקל, אגרת רישוי שנתית: 537 שקלים.
סיטרואן e-Jumpy
סיטרואן E-JUMPY נמכר בישראל בשתי גרסאות מרכב – מדיום ולארג':
- מדיום: אורך: 495.9 ס"מ, רוחב: 192 ס"מ, גובה: 194 ס"מ, בסיס גלגלים: 327.5 ס"מ.
- לארג': אורך: 530.9 ס"מ, רוחב: 192 ס"מ, גובה: 194 ס"מ, בסיס גלגלים: 327.5 ס"מ.
גרסת המדיום מוצעת עם שני גדלי סוללה, 50 או 75 קוט״ש, עם טווחי נסיעה של 221 או 319 ק״מ בהתאמה. גם הג׳אמפי מאפשרת טעינה מהירה בהספק של 100 קילוואט.
גרסת הלארג׳ מוצעת עם סוללה של 75 קוט״ש, וטווח נסיעה של 316 ק״מ לפי התקן (WLTP), וטעינה מהירה בהספק של 100 קילוואט.
תא מטען וגרירה
- נפח תא מטען בגרסת המדיום – 5,300 ליטרים.
- נפח תא מטען בגרסת הלארג׳ – 6,100 ליטרים.
ה-e-Jumpy רשאי לגרור גרור במשקל עד 750 ק"ג (ללא בלמים) ועד 1,000 ק"ג (עם בלמים), ובעל כושר העמסה של עד 969 ק"ג. בעתיד הקרוב יצטרפו להיצע גם גרסאות מסחריות (N) הכוללות סידור של נהג + 2 נוסעים ותא מטען סגור ומופרד מאחור (ללא חלונות).
מחירים:
- סיטרואן E-JUMPY מדיום 50 קוט"ש – 264,990 שקל
- סיטרואן E-JUMPY מדיום 75 קוט"ש – 289,990 שקל
- סיטרואן E-JUMPY לארג' 75 קוט"ש – 299,990 שקל
אגרת רישוי שנתית: 537 שקלים.
שני כלי הרכב נמכרים בישראל עם אחריות של 100,000 ק"מ או 3 שנים לרכב ו-160,000 ק"מ או 8 שנים לסוללה. שני הדגמים נטענים בטעינה רגילה בהספק של 11 קילוואט.
עלויות תפעול ואחזקה
היתרון הגדול של רכב חשמלי הוא בעלויות התפעול והאנרגיה. טעינה מלאה של הברלינגו החשמלית או הג׳אמפי עם סוללת 50 קוט״ש מעמדה בבית או בעסק תעלה כ-25 שקלים בלבד. טעינה של גרסאות הג׳אמפי עם הסוללה הגדולה תעלה כ-35 שקלים.
בפעול עלות צריכת החשמל לקילומטר עומדת על כ-11 עד 14 אגורות בלבד. לרכב עם נסועה שנתית של 20,000 קילומטרים בשנה צריכת החשמל החודשית תעמוד על כ-215 שקלים, ולרכב עם נסועה של 40,000 קילומטרים צריכת החשמל תעמוד על כ-430 שקלים.
צריכת האנרגיה בנסיעה עירונית אף יעילה יותר, ועלות החשמל עבור רכבים המסתובבים בעיקר בסביבה עירונית תהיה נמוכה יותר.
יחד עם אגרת רישוי שנתית של 537 שקלים מדובר בחסכון משמעותי מאוד ביחס להוצאות דלק ברכב מקביל, בנוסף גם להוצאות תחזוקה נמוכות ביחס לרכבי דיזל או בנזין.
שורה תחתונה
שני העולים החדשים יכולים להיות אטרקטיביים מאוד לעצמאיים ולציי רכב תפעוליים. למרות עלות הרכישה הגבוהה ביחס לגרסאות הדיזל של הרכבים, עלות האחזקה הכוללת של הגרסאות החשמליות צפויה להיות נמוכה ומשתלמת.
מתי תגיע הברלינגו מקסי חשמלית….? ( ארוכה יותר)
פספסו בענק. הרכבים האלה בעיקר משמשים אנשי שירות וטכנאים שנוסעים מאות ק"מ בכל יום. ממש לא הגיוני לתחום אותם ל 200 ק"מ במקרה הטוב…
דווקא ברלינגו שהוא רכב גדול יכול היה לצאת לשוק עם 700 קמ התחלתי…
אתה טועה לחלוטין. הסטטיסטיקה האירופית היא הרבה פחות מ-100 ק״מ ביום, בממוצע.
השימושים הנפוצים הם לחלוקה באיזור עירוני/פרוורי, ואז אין בעיית טווח, ולבעלי מקצוע כמו טכנאים, שרברבים, חשמלאים וגננים, שעושים 3-4 עבודות ביום באזור נתון. גם הם לא עוברים את ה-200 ק״מ ביום. טכנאי מכונות כביסה שמשרת את הגליל העליון לא עובד בבאר שבע.
נכון, יש חריגים — טכנאים של ציוד ייעודי ונדיר, שמכסים את כל הארץ. לאלה החשמליות האלה עדיין לא מתאימות.
לדעתי שווה לחכות קצת ולראות כמה יעלה פורד טרנזיט קאסטום חשמלי שאמור להיות מיוצר בטורקיה וכנראה יגע לישראל במהלך 2023
אבל בכללות רכב חשמלי הרבה יותר אמין מצד תקלות מזדמנות באמצע נסיעה בדרך ללקוח
בשביל מסחרית היא חלשה אין לה מערך הילוכים
זה כל הקטע בחשמליות, אתה לא צריך מערך הילוכים כי המומנט קבוע ועם ההאצה הוא מתחלף במהירות באופן אחיד.
זה כמו לקנות רכב ולשלם כמה שנים של דלק מראש. כשההשקעה תשתלם, יצטרכו כבר להחליף סוללה ואז שוב בום של הוצאה על הסוללה…
חלם. לדעתי השוק החשמלי עדיין לא משתלם.
אין צפי להחלפת סוללה במשך חיי הרכב (כ-18-20 שנה). זו אגדה.
למה אגדה? הרי ידוע שכל טעינה מורידה את חיי הסוללה, או שיש משהו חדש שלא ידוע לי?
כשיתחילו לגבות מס קילומטים בטסט יתחיל להיות לא משתלם …
אני משלם דלק כל יום 250 שקל זה נראה לי יהיה שווה
יש בישראל
המתמטיקה שלהם מפתיעה אותי…