fbpx

חדירת הרכב החשמלי לחיי היום-יום – תפקידה של הממשלה

ממשלות ברחבי העולם משקיעות מחשבה, זמן, וכסף רב במטרה להביא לגידול ברכישת כלי רכב חשמליים - על חשבון כלי רכב מזהמים - ולהגברת השימוש בהם. הן עושות זאת באמצעות מערך תמריצים נרחב ומקיף הנוגע לכל מחזור החיים של הרכב החשמלי, מהיצרן, דרך רוכש הרכב, ועד לעמדת הטעינה

ישנה הצדקה ציבורית ברורה – כפי שכבר כתבנו כאן – לעודד את השימוש בכלי רכב חשמליים כתחליף למכוניות מזהמות בעלות מנועי בנזין או דיזל, גם באמצעות כספי ציבור. כלי רכב חשמליים מזהמים פחות, יעילים יותר, מרחיקים את זיהום האוויר ממרכזי הערים ומפחיתים את זיהום הרעש הנגרם מכלי רכב פרטיים, ובכך משפרים את רמת החיים של כל תושבי המדינה. בעולם כבר קיים מגוון רחב של כלי מדיניות ממשלתיים שנועדו להרחיב את השימוש במכוניות חשמליות. התמריצים הממשלתיים פונים לציבור בשלבים שונים בשרשרת הערך של הרכב החשמלי – החל מיצרני הרכב הגדולים, דרך רוכשי מכוניות חדשות ועד לנהגים המחזיקים ברכב חשמלי – במטרה להשפיע על התנהגותו ולעודד אותו לייצר יותר מכוניות חשמליות, לקנות יותר מכוניות חשמליות, ולהעדיף לנהוג במכוניות חשמליות על פני מכוניות בנזין או דיזל.

כך למשל, בקליפורניה נקבע בחקיקה כי יצרני רכב המשווקים רכבים חדשים בקליפורניה חייבים להבטיח שמתוך הרכבים שנמכרים בקליפורניה, אחוז מסוים יהיה בהכרח מורכב מרכבים חשמליים. לדוגמה, יצרן המבקש למכור בקליפורניה 1000 מכוניות פרטיות בשנת 2020 חייב להבטיח ש-95 מתוכם יהיו רכבים חשמליים. שיעור הרכבים החשמליים מתוך סך המכירות של יצרן מסוים נקבע במתווה עולה עד לשנת 2022, שבה היעד למכירת רכבים חשמליים יעמוד על 25% מתוך כלל המכוניות החדשות שיימכרו על ידי כל יצרן רכב במדינה. צעד מדיניות דומה מיושם על ידי האיחוד האירופי, הקובע יעדים לחישוב ממוצע הפליטות של רכבים חדשים הנמכרים על ידי יצרני רכב, ונותן משקל-יתר במנגנון החישוב לרכבים בעלי פליטת פחמן דו חמצני נמוכה – כגון רכבים חשמליים.

היות שאחד החסמים העיקריים לשימוש נרחב במכוניות חשמליות נעוץ באפשרויות טעינה זמינות, חלק מכלי המדיניות הממשלתיים מכוונים ליצירת תשתית טעינה נרחבת וזמינה. האיחוד האירופי קבע בדירקטיבה משנת 2014 שעל מדינות האיחוד לשאוף לזמינות עמדות טעינה בשיעור של עמדה אחת לכל עשרה רכבים חשמליים. כיום בלמעלה מ-15 מדינות באירופה קיימת תמיכה ממשלתית בהקמת או הרחבת רשתות ארציות לטעינת רכבים חשמליים על ידי יזמים פרטיים. נוסף על כך, חקיקת-עזר עירונית בסן פרנסיסקו משנת 2017 קובעת כי כל בניין חדש יהיה חייב לייעד לפחות 10% ממקומות החניה שנבנים בו לטעינת רכבים חשמליים.

עלותם של רכבים חשמליים עדיין גבוהה בשל עלות הסוללות. אף שעלות הסוללות צפויה לרדת בחדות בשנים הקרובות, ממשלות רבות ברחבי העולם מסייעות לצרכנים לרכוש ולהחזיק מכוניות פרטיות חשמליות כדי להפחית את עלותן היחסית כבר כיום. כך לדוגמה, בישראל ובמדינות רבות נוספות ישנה הנחה – או אף פטור מוחלט – ממיסי קנייה, אגרות רישוי ותשלומים אחרים עבור רכבים בעלי רמת זיהום נמוכה, ובראשם רכבים חשמליים. במדינות כמו שבדיה, רומניה, צרפת, גרמניה ובריטניה מוצעים מענקים לרוכשי רכב חשמלי, ובקליפורניה מענקים אלה מיועדים לרוכשי רכב חשמלי ממעמד כלכלי נמוך. מי שכבר מחזיקים ברכב חשמלי נהנים במקומות מסוימים בהקלות בהוצאות הרכב השוטפות, כגון הנחה או פטור מאגרת התנועה השנתית, וכן מתן הטבות מיוחדות במס הכנסה למי שמחזיקים ברכב חשמלי.

ניסאן ליף חונה בנורבגיה
הממשלה בנורבגיה נותנת תמריצים נרחבים לכניסת רכבים חשמליים לשוק. (צילום: Scharfsinn / Shutterstock.com)

לצד זאת, מדינות רבות פועלות לשיפור חוויית המשתמש של בעלי הרכב החשמלי בהשוואה לבעלי רכב בנזין או דיזל, במטרה ליצור תיעדוף מובהק לאחזקת רכב חשמלי ולשימוש בו. עיריות אחדות, למשל מספר ערים בגרמניה וכן אמסטרדם בהולנד, מאפשרות לרכבים חשמליים לחנות בעיר בחינם או לקבל עדיפות בקבלת תו חניה עירוני. בכמה ערים, ביניהן פריז, לונדון ומקסיקו סיטי, הגישה לאזורים מסוימים במרכז העיר מתאפשרת רק ברכבים חשמליים.

מסתמן שהצלחתם של כלים אלה גדולה. בנורווגיה למשל, המנהיגה מדיניות תמריצים אגרסיבית לעידוד השימוש בכלי רכב חשמליים, למעלה מ-30% מהרכבים החדשים הנמכרים במדינה הם רכבים חשמליים. גם במדינות אחרות, כגון צרפת, שבדיה והולנד, שיעור הרכבים החשמליים מתוך סך הרכבים החדשים עולה בהתמדה. אף שבישראל שיעור המכוניות החשמליות עדיין נמוך ביותר, צעדי מדיניות ממשלתיים עשויים להאיץ את קצב חדירת הרכבים החשמליים לשוק הישראלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button