fbpx

טסלה נכנסת למישיגן: צעד קטן לטסלה, צעד גדול לתחבורה החשמלית

תקנות מקומיות הפכו את מודל המכירות של טסלה ללא חוקי בשטחה של מישיגן עד כה, אך אחרי מאבק משפטי טסלה ומדינת מישיגן הגיעו כעת להסכמה שתאפשר לחברה להתחיל למכור ולטפל ברכבים בשטח המדינה, בצעד תקדימי שיכול לסמן נקודת אל-חזור בשינוי שוק הרכב באמריקה.

אחרי שנים של מאבק משפטי שהסתיים בהסכם בין יצרנית הרכב השאפתנית למדינה, טסלה יכולה להתחיל למכור, לספק ולטפל ברכבי ברחבי המדינה ולמעשה להיכנס עמוק אל ערש תעשיית הרכב באמריקה – דטרויט.

כבר כמה שנים שלטסלה יש אולם תצוגה באחד הפרברים של דטרויט, אך בגלל תקנות פנים ארציות עובדי החברה לא יכלו לדון על מחירים או על נושאים כלכליים אחרים עם לקוחות פוטנציאליים ועד כה תושבי מישיגן שרצו לרכוש את אחד מדגמי טסלה נדרשו לבצע את העסקה מחוץ לשטח המדינה או לאסוף ממדינה אחרת רכב שנרכש ברשת, ואותו כלל חל גם על טיפולים ברכבים.

טסלה מוכרת את רכביה רק בחנויות בבעלותה או באתר החברה ולא דרך סוכנויות לשיווק רכב שפועלות באופן עצמאי, מה שהופך אותה לייחודית בשוק בו שאר חברות הרכב מוכרות את דגמיהן דרך משווקים מורשים (כפי שפועל השוק גם בארץ). בכל מדינה בארצות הברית קיימים חוקים אחרים הנוגעים להתנהלות מכירות הרכב ולבקרה על המורשים למכירה – ובמישיגן עד כה חוקים אלו מנעו מטסלה למכור ולטפל ברכביה בשטח המדינה.

תושב דטרויט? הטסלה החדשה שלך מחכה לך בקנדה

בשנת 2016 טסלה הגישה תביעה נגד המדינה ואתגרה אתא סירובה של האחרונה לאפשר מכירה ישירה של רכבים ללקוחות בהתאם לדגם העסקי של טסלה. אחרי כמעט ארבע שנים השתיים הגיעו להסכמה ולפתרון שאינם מושלמים אך לא מונעים את פעילות החברה: מכירות רכבי החברה עדיין יתקיימו, גם אם רק על הנייר, מחוץ לשטח המדינה, אך תחזוקת הרכבים תבוצע בשטח מישיגן באמצעות חברת בת של טסלה – ״טסלה מישיגן״.

טסלה תוכל להקים אולמות תצוגה ברחבי המדינה ״לצורך חינוך לקוחות תוך ביצוע העסקאות מחוץ למדינה״, כך שיוכלו לדון על מחירים, תחזוקה, פרטים כלכליים נוספים ואפילו לצאת לנסיעת מבחן. לפי ההסכם, יוכלו בטסלה לעסוק גם בחכירה ובטרייד-אין עם לקוחות פוטנציאלים ואף ״לבצע הזמנות או רכישות מרחוק של רכבים עם לוחית רישוי שמקורה מחוץ למדינה״.

לדברי פרקליטת המדינה דנה נסל ״כל אחד מתושבי מישיגן יוכל לקנות טסלה כחוק ולקבל טיפול לרכבו בשטח המדינה״ בזכות ההסכם.

מימון רכבים במקום מימון מתווכים

טסלה חגגה ניצחון כפול כשביום אחד נחתם ההסכם עם מישיגן וגם שווי החברה הגיע למאה מיליארד דולר והפך אותה לשניה בשוויה בסחר רק לטויוטה. בהתחשב שתקדים שיצרה החברה שיוכל להוות בסיס להסכמים עתידיים מול מדינות אחרות בהן היא לא יכולה לממש את המודל העסקי בו היא פועלת- לא ברור מה משני ההישגים שימחו אותה יותר.

למרות ההתנגדות של המדינה, במשך השנים מומחים שונים העוסקים בבקרת שוק ידעו שההסכם הוא עניין של זמן, בגלל שאין בסיס חוקי המאפשר למכירות רכב להתנהל רק בצורה אחת. כך יוכלו להיכנס לשוק במישיגן חברות נוספות המעוניינות לפעול באופן ישיר מול לקוחותיהן. 

התקדים מאפשר לחברות כמו ריביאן להוציא לפועל הזמנות שקיבלה כבר ממספר לקוחות הפועלים במישיגן, ובהמשך הדרך להצדיק את ההשקעה העצומה של אמזון ופורד בה. בריביאן מתכננים להשיק את דגמיהם החדשים השנה וכבר הודיעו על פעילות המבוססת על קשר ישיר בין היצרן לצרכן- בדומה לטסלה. 

שחר של שוק חדש

טסלה ממשיכה ליצור לעצמה נצחונות מול ספקות רבים שהועלו מצד וול סטריט עם עוד ועוד חדשות טובות ברבעון האחרון, בעיקר סביב המפעל החדש בסין (בהנחה שיעמוד בהתפרצות הקורונה) וטכנולוגיית הרכב האוטונומי שהופכת ליותר משוכללת.

כניסתה של טסלה למישיגן, ערש הולדתן של חברות הרכב האמריקאיות ואחד המקומות המשפיעים והחשובים בהיסטוריה של התחבורה באמריקה, הוא סימן להחלשות ראשונה בהתנגדות של אמריקה המסורתית לטסלה בכלל ולתחבורה החשמלית בפרט.

אחד המסרים החשובים שעוברים בין שורות ההסכם שנוסח בין המדינה ליצרנית הוא שהמסע המוצלח של טסלה הוא רק ראשון מני רבים. ברגע שטסלה יכולה – כולם יכולים, וזו רק שאלה של זמן עד שנדע אם המודל העסקי שמציעה טסלה וכנראה תואם יותר את העידן הכלכלי הנוכחי באמת עובד. אם השיווק הישיר של טסלה ושל חברות העתיד אכן יעבוד עולם הרכב באמריקה עלול להשתנות לבלי הכר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button