fbpx

לאס וגאס מהמרת על בוקו – The Boring Company

The Boring Company - BoCo של אילון מאסק זכתה בלקוח המשלם הראשון שלה – מרכז הכנסים המורחב החדש שמשודרג בימים אלו בלאס וגאס; למרות התנגדויות וחוסר הניסיון המעשי של החברה הפרויקט אושר בסכום של 48 מיליון דולר

The Boring Company – BoCo של אילון מאסק זכתה בלקוח המשלם הראשון שלה – מרכז הכנסים המורחב החדש שמשודרג בימים אלו בלאס וגאס. מדובר במתחם משתרע כולו ברמה אחת, הגדול מסוגו בעולם. במסגרת הפרויקט, BoCo נדרשת לחפור שתי תעלות לרכבים חשמליים אוטונומיים , כל אחת באורך 1.3 ק"מ, 3 תחנות תת קרקעיות, מעליות או דרגנועים להובלת הנוסעים לתחנות ואת כל התשתיות הנלוות. בהדגמת פתרון הלולאה  The Loop של The Boring Company הרכבים שנסעו היו מדגם טסלה מודל X. על מנת לתת מענה למספר המבקרים יהיה על רכב המסיע 4 נוסעים לצאת כל 6 שניות. כרגע התכנון הוא להחליף את הרכבים בלולאה לכאלו המסיעים בין 8-16 נוסעים ברכב.

המכרז הקיף מספר חברות שהציעו מספר פתרונות תחבורה שונים לכמות המבקרים במקום. חברת Doppelmayr Garaventa Group האוסטרית, לדוגמה, הציעה מערכת הסעות מעל פני הקרקע בעלות גדולה פי חמש מזו ש – The Boring Company התחייבה לה ומשך פיתוח ארוך בהרבה.

קולות המתנגדים

כלכלת לאס וגאס מתבססת על תיירים ועריכת כנסים. כמה ממתחמי הכנסים הגדולים ביותר ממוקמים בעיר, לצד אזור הסטריפ – שידוע בשלל מלונותיו, בתי הקזינו שבו ותואמי אלביס בכנסיותיו. מרכז הכנסים המשודרג אמור להביא עסקים וכסף רבים לאזור וכרגע אין תשובה מתאימה לאתגרי התחבורה שהוא מציב. אזור התצוגה החדש שנבנה רחוק מרחק עשרים דקות הליכה רגלית מאולמות המרכז הדרומיים, כאשר צפי המבקרים שירצו לעבור בין שני אזורי המתחם מוערך ב-4400 מבקרים בשעה, כל שעה, יום אחר יום.

זהו הרקע להתנגדויות שנשמעו לחתימה על החוזה עם The Boring Company. בזמן המשא ומתן שהתנהל בעקבות המכרז, שתיים מחברות הדירקטוריון של Convention and Visitors Authority (LVCVA) שעומדת מאחורי המכרז, מישל פיורי וקרוליין גודמן (שהיא גם ראשת העיר) תמכו שתיהן בהצעה המתחרה של החברה האוסטרית, למרות הפערים המשמעותיים בעלויות הפרויקט המוצעות על ידי שתי החברות. הערכה של The Boring Company  עמדה על 52.5 מיליון דולר לעומת ההצעה המתחרה שהגיעה ל-215 מיליון דולר.

ההתנגדות עצמה נסובה סביב העובדה כי The Boring Company עד היום השלימה מנהרה אחת בלבד באורך של 1.8 ק"מ – מנהרת ניסיון במתחם הניסויים בהות'ורן קליפורניה. ישנם פרויקטים אחרים שנמצאים בשלבי אישור כאלו ואחרים – הצעה למכרז בשיקאגו לקישור בין העיר ושדה התעופה, הצעה שנתקלת בקשיים לאור התנגדות ראשת העיר לורי לייטפוט, הצעה לקישור אצטדיון הדודג'רס בלוס אנג'לס – שם המצב הוא שהוגשו שתי תביעות כנגד חפירה בשכונות הסמוכות לאצטדיון ומנהרה שתקשר בין בולטימור וושינגטון DC במרילנד – הצעה שעוברת ביקורת הגנת הסביבה.  מלבד הצעות אלה, The Boring Company  עדיין לא הרימה אף פרויקט שהוכיח את יכולתה לקיים את ההבטחות.

לעומת חברה בת פחות משלוש שנים ללא אף פרויקט מוגמר, שבראשה עומד מאסק – אדם הידוע באופטימיות היתרה שבה הוא חוזה תאריכי סיום שבאופן חוזר ונשנה הוא אינו עומד בהם עומדת חברה עם ותק של 125 שנים ושכבר הוכיחה בעבר יכולת ביצוע וסיום פרויקטים. לאור רגישות הפרויקט וחשיבותו, קולות המתנגדים היו בעד הפרויקט היקר והאיטי יותר – אבל גם זה שהוא בטוח יותר.

אז איך הם בכל זאת זכו?

אם בתחילה היתרון המרכזי ל- The Boring Company  היה המחיר התחרותי שבו הציעו לסיים את הפרויקט וזמן הביצוע המרשים שאותו הבטיחו – עד לגמר השיפוצים למרכז הכנסים – הרי שלאחר בחינה נוספת עלו שיקולים נוספים. במידה והפרויקט יצליח, הפרויקט הוא בר הרחבה ובעתיד ניתן יהיה לקשר את מרכז הכנסים ישירות עם שדה התעופה ואזור המלונות ובתי הקזינו בעיר, דבר שלא ניתן היה לעשות בבחירה בפתרון המסורתי. סיבה נוספת שהועלתה כתמיכה בהצעה של The Boring Company  הייתה החדשנות הטכנולוגית שמציעה החברה, דבר שעולה בקנה אחד עם מיתוג מרכזי הכנסים כאזורי חדשנות.

ההצבעה על הזוכים במכרז נערכה ב-22 למאי ו- The Boring Company  זכו במכרז כאשר, בסופו של דבר, רק קול אחד היה נגדם  קולה של ראשת העיר קרוליין גודמן.

טסלה מודל X במנהרה של BoCo מוארת באורות ירוקים
טסלה מודל X במנהרה של החברה

מהמרים, אבל בזהירות

ההצבעה שנערכה אמנם בחרה ב-The Boring Company כזוכים במכרז אולם לא התעלמה מקולות האזהרה שנשמעו. לצד האישור נקבע הסכם קשיח עם סייגים רבים ודרישות להוכחת יכולת מצד החברה הצעירה. הסכום הכולל שאושר לפרויקט הוא $48,675,000 אך ממנו החברה תקבל כמקדמה רק כמיליון דולר, 2.5 מיליון נוספים עם השלמת התחנה הראשונה, 3.25 מיליון נוספים עם השלמת חפירה באורך 100 פיט (כ-33 מטר) ולמעשה תאלץ להשלים את חפירת כל התשתיות והמנהרות תמורת 14 מיליון דולר.

התשלומים יואצו לאחר מכן, בכניסה לשלב הניסוי בנובמבר 2020, כששה שבועות לפני תאריך היעד המתוכנן – סוף 2020. התשלומים האחרונים ל- The Boring Company  יתבצעו רק לאחר שהחברה תוכיח כי היא מסוגלת להעביר 4400 נוסעים לשעה, יום אחר יום.

אם במהלך 18 החודשים לאחר סיום הפרויקט המערכת לא תעמוד בעומסים, החברה תשלם קנס בגובה של 300,000$ לאירוע, ועד 4.5 מיליון דולר. נוסף על תנאים אלו, החברה גם נדרשה להנפיק אג"ח במטרה להבטיח החזר תשלומים במידה והחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה.

תאריך היעד הוא נובמבר 2020 אך האתגר הראשון שאתו החברה תאלץ להתמודד לא מותיר מרווח רב לטעות בלוחות הזמנים. תצוגת הצרכנים בתחום האלקטרוניקה מתוכננת לינואר 2021. The Boring Company  כבר יצאה בקריאה לגיוסים חדשים בלאס וגאס. במידה והפרויקט יצליח, הוא עשוי לפתוח דלת לחברה וחזונו של איילון מאסק לפתרון תחבורה תת קרקעי גם במקומות נוספים.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button