fbpx

משרד האנרגיה מסבסד הקמת תחנות טעינה ברחבי הארץ

משרד האנרגיה הודיע בגאווה כי מדינת ישראל תחשמל את רכביה עד לשנת 2030, והצעד הראשון כבר כאן: הקמת תחנות טעינה בכל רחבי הארץ. מדובר בסנונית ראשונה בכיוון של צמצום הפיגור בנושא רכבים חשמליים בהשוואה ליתר מדינות העולם המערבי. האם סנונית זו מעידה על בוא האביב? נחכה ונראה. כרגע עדיין נשמעים קולות גשמי החורף על רקע משק כנפי הציפור הבודדה.

מי וכמה יסובסדו?

משרד האנרגיה פרסם את הזוכים בשלושה מכרזים להקמת תחנות טעינה. המכרז הראשון הוא להקמת 731 שקעי טעינה איטיים ברחובות ובחניונים ציבוריים. השני, להקמת 812 שקעי טעינה איטיים במרחבים ציבוריים למחצה (חניונים בתשלום לרוב) ושלישי להקמת 940 שקעי טעינה איטיים למעסיקים (כולל רשויות עירוניות). מכרז נוסף להקמת תחנות טעינה מהירות נמצא בהליך שיפוט של משרד האנרגיה ויתפרסם בקרוב.

במכרז הראשון השתתפו 33 עיריות וראשויות מקומיות. הזוכות הגדולות: 100 שקעים בירושלים, 60 בחולון ו-36 כל אחת במודיעין עילית ובאשדוד. בחיפה המדינה תסבסד 24 שקעי טעינה, בתל אביב: 0. גובה הסבסוד תלוי במצבה הכלכלי של המועצה העירונית ונע בין 65%-75%, סך כל התמיכה הממשלתית: 7 מיליון ₪. התחנות אמורות להיות מוקמות עד לסוף 2020.

במכרז השני זכו 9 חברות. במסגרת מכרז זה יוקמו עמדות טעינה איטיות בחניונים של מקומות ציבוריים: קניונים וכדומה. הזוכות הגדולות במכרז זה: יוניון מוטורס בע"מ (150 שקעים), סנטרל פארק בע"מ (130 שקעים), ג'ינרג'י בע"מ (128 שקעים) ואיי וי איי אלקטריק קארס בע"מ (118 שקעים). במסגרת המכרז גם התפרסמו 148 היעדים בהם יוקמו שקעי הטעינה בינם 7 שקעי טעינה בחניונים ראשיים במספר קיבוצים, ומרבית היתר באזורי מסחר וקניונים. סך כל התמיכה הממשלתית: 3.2 מיליון ₪.

המכרז השלישי הוא עבור מעסיקים. 9 מעסיקים זכו בסבסוד 940 שקעי טעינה תמורת הבטחה לרכוש רכבים חשמליים. הזוכים הגדולים: ג'ינרג'י בע"מ (320 שקעים), איי וי איי אלקטריק קארס בע"מ (291 שקעים). בין המעסיקים נמצאות גם 2 מועצות עירוניות: גדרה (2 שקעים) ומודיעין עילית עם 12 שקעים. סך כל התמיכה הממשלתית: 2 מיליון ₪.

מרבית הסבסוד ילך למכרז הרביעי להקמת תחנות הטעינה המהירות שעדיין לא פורסם.

מה הבעיה והאם הסבסוד נותן לה פתרון של ממש?

רכב חשמלי נטען בבית בטעינה איטית בין 4 ל-10 שעות (תלוי ברכב), זמן סביר בהחלט לחניית לילה ולכן הצפי הוא כי מרבית הטעינה תתבצע בבית (בין 60%-80%). פתרון אפשרי נוסף – טעינת הרכב במקום העבודה. מתי דרושה טעינה ציבורית?

  • כאשר לא ניתן לטעון את הרכב בבית בשעות הלילה או במקום העבודה בשעות העבודה.
  • טעינה מזדמנת – כאשר הרכב דורש בוסט.
  • נסיעות ארוכות – נסיעה שהיא מעבר לטווח הנסיעה הקיים על טעינה בודדת.

מכאן, שהבעיה הראשונה אותה יש לפתור היא בעיית רגולציה – הקצאת מקומות טעינה לרכב חשמלי בבניינים משותפים וחניוני מעסיקים,  דרך התחשבנות על עלויות הטעינה עם חברת החשמל. כל הסנוניות הללו עדיין אינן נראות באופק.

למיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב והממונה על התחבורה יש חזון: העברת התחבורה הציבורית למבוססת חשמל. מתוך 100 אוטובוסים חשמליים שיועדו לפרויקט רק 26 פועלים כאשר הבעיה המרכזית לדבריה היא הקצאת שנאים והצבת עמדות טעינה לאוטובוסים. לדבריה: "התקנת שנאי במסוף קצה לוקחת שנה וחצי. התקנת עמדות טעינה בשטח ציבורי מורכבת מפני שיש צורך בהיתרי בנייה כדי לבנות אותן. אם המדינה לא תשנה את התקנות, תוכנית ההצטיידות באוטובוסים חשמליים כנראה לא תוכל לצאת לפועל".

חלם זה כאן

מודיעין עילית, העיר החרדית שבה ממוצע ההכנסה לנפש הוא כ- 4500 ₪, כחצי מהממוצע הארצי, היא אחת הזוכות הגדולות במכרז הראשון. המדינה תממן הקמת 36 נקודות טעינה לרכב חשמלי במודיעין עילית. השאלה שנשארה פתוחה – מי יממן את הרכבים החשמליים שם? התשובה טמונה, ככל הנראה במכרז השלישי שבו מועצת מודיעין עילית, אותה עיירה חרדית מנומנמת, מבטיחה לרכוש 12 רכבים חשמליים וזוכה ב-12 נקודות טעינה נוספות. מעתה אל תגידו שמשגיחי הכשרות אינם עושים לטובת קיימות.

המכרז השלישי הנוגע למעסיקים הוא לכאורה נקודת אור – מתן פתרון ממשי לבעיה, אך כאן רשימת הזוכים תמוהה במקצת. שני שלישים משקעי הטעינה המסובסדים מוקצים לשני מעסיקים שעסקיהם ורווחיהם ממילא מגיעים מתחום הרכבים החשמליים ושקעי טעינה.

סבסוד תחנות טעינת רכבים חשמליים ברחבי הארץ הוא צעד מבורך בדרך למעבר לרכבים חשמליים, אולם על מנת להגיע לפתרון המלא יש צורך בצעדים נוספים, אולי משמעותיים יותר. שינוי התקנות בנוגע להקמת תחנות טעינה, הקמת תשתית ומקורות חשמל נוספים לדרישה המוגברת, המשך הקלות המיסוי על רכבים חשמליים ורגולציה בנוגע לאופן התשלום על טעינת הרכבים.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button