יונדאי איוניק 5N היא הגרסה הספורטיבית של הדגם החשמלי יונדאי איוניק 5. זהו דגם הביצועים החשמלי הראשון של חטיבת הביצועים של יונדאי, והוא מצויד בשלל שיפורים ושדרוגים במערכות ההנעה והקירור. לאיוניק 5N יש הנעה כפולה ועוצמתית בהספק של 650 כוחות סוס, תאוצה מרשימה, מרווח גדול לנוסעים, עיצוב ספורטיבי ומצבי נהיגה ייעודיים למסלול ולדריפטים.
למרות שהדגם חולק את הפלטפורמה החשמלית עם גרסת ה-GT של קיה EV6, ולמרות שניתן למצוא עוד כמה דגמים חשמליים עם ביצועים יוצאי דופן, כמו גרסת הפרפורמנס של טסלה מודל 3, מחלקת הביצועים של יונדאי עשו עבודה יסודית, ובנוסף למערכת ההנעה הכפולה הם ציידו אותו בשלדה מחוזקת, מערכת ניהול טמפרטורה משודרגת המתאימה למסלול ובצמיגים ייעודיים לרכבי ביצועים חשמליים.
האיוניק 5N מתאים לחובבי הגה המחפשים רכב ספורטיבי עם ביצועים מעולים – וגם לאלו המחפשים רכב נוח ופרקטי ליום יום. אמנם מדובר ברכב ביצועים, אבל האיוניק 5N יכול להתאים בקלות גם למשפחות ולנסיעות יומיומיות, עם טווח נסיעה ריאלי של 400 ק״מ, אבזור עשיר ותא נוסעים מרווח.
גרסה | יונדאי איוניק 5N |
---|---|
הנעה | כפולה |
מנוע (קילוואט) | 478 |
מנוע (כ״ס) | 650 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 3.4 |
מהירות מקסימלית | 260 |
טווח נסיעה (WLTP) | 448 |
טעינה מהירה | 350 |
יונדאי איוניק 5N מצויד בהנעה כפולה עם הספק מקסימלי של 650 כוחות סוס ומומנט של 75.5 קג״מ, כשהרכב במצב "גרין בוסט" בו המנוע מקבל כוח נוסף למשך עשר שניות – במצב זה הרכב מסוגל להאיץ מעמידה למאה קמ״ש ב-3.4 שניות בלבד. ללא מצב זה תקבלו הספק של 609 כוחות סוס. המהירות המקסימית של האיוניק 5N עומדת על 260 קמ״ש.
כדי להבטיח שהמרכב יוכל לעמוד בעוצמה שמייצרים צמד המנועים החשמליים, חוזק מבנה הרכב והשלדה בעשרות נקודות, ובתוך כך גם החיבורים של המנוע והסוללה שעובו וחוזקו. הבולמים כויילו באופן מיוחד כך שיתאימו לעומסים הנוצרים בנהיגה ספורטיבית, והותקנו דאמפרים וקפיצים הנשלטים בצורה אלקטרונית.
מעבר לכך ניתן לשלוט על אופי אספקת וניצול הכוח והתנהגות הרכב – במצב N-Race הרכב נכנס למצב ספרינט – כל הכוח של הרכב זמין לשימוש. במצב Endurance (סיבולת), הרכב מנהל את הסוללה, אספקת הכח מהמנועים ועוצמת הרגנרציה על מנת לקבל ביצועים אופטימליים במשך שני סיבובים שלמים במסלול.
לאיוניק 5N יש גם מצב דריפט – לפי יונדאי מצב זה מדמה את תחושת העבודה עם מצמד בדומה לרכבים עם הנעה אחורית ומנוע בעירה פנימית.
גם הסוללה זוכה לשדרוג – עם קיבולת של 84 קוט״ש (לעומת 77 קוט״ש ביונדאי איוניק 5), וטווח נסיעה מוצהר של 448 ק"מ לטעינה. טווח הנסיעה בעולם האמיתי, ובהנחה שאתם נוהגים רגוע ולא נמצאים על מסלול, צפוי לנוע באיזור ה-380 עד 400 ק״מ לטעינה.
לאיוניק 5N יש טעינה מהירה בהספק של 350 קילוואט המאפשרת לכם לטעון את הרכב מ- 10% ל-80% בתוך 18 דקות או להוסיף לכם עוד 100 ק"מ של נסיעה בתוך 5 דקות של טעינה בלבד. חשוב לציין שכדי לקבל את הספק הטעינה המקסימלי יש צורך בעמדות מיוחדות, שנכון להיום לא פרוסות בישראל. עדיין תוכלו לטעון את הרכב גם בעמדות עם הספק של 180 קילוואט מ-10% ל-80% בחצי שעה.
יונדאי איוניק 5N תומכת גם ב-V2L, כך שבאמצעות מתאם מיוחד תוכלו לספק חשמל למכשירים חיצוניים, כמו קורקינט חשמלי, מחשב נייד או ציוד נוסף שיכול לעזור בנסיעות ארוכות או בקמפינג.
טעינת היונדאי איוניק 5N מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף היונדאי איוניק 5N תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
יונדאי איוניק 5N | 55 שקלים | 18 דקות | 8:45 שעות | 448 ק״מ |
עם טעינה סופר-מהירה בהספק של 350 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-5 דקות של טעינה.חשוב לציין שנכון להיום אין עמדות המאפשרות טעינה בהספק הזה, ולכן תוכלו לקבל טעינה בהספק מקסימלי של כ-230 קילוואט. בהספק כזה תוכלו לקבל טווח נוסף של 100 ק״מ ב-7 דקות של טעינה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
יונדאי איוניק 5N מרווח מאוד ונוח לנסיעה, עיצוב הפנים ספורטיבי והמראה "קשוח" יותר מהאיוניק 5. קיים ברכב אבזור עשיר הכולל תצוגה עילית, משטח טעינה לטלפון, מושבי ספורט, מסך מרכזי וכפתור תאוצה מוגברת בהגה.
בדומה לאיוניק 5, גם בסיס הגלגלים של האיוניק 5N עומד על 3,000 מ"מ, כך שמדובר ברכב עם תא נוסעים מרווח מאוד. המושבים הקדמיים ספורטיביים עם ריפוד משולב דמוי עור וזמש, הם מתכווננים ידנית עם תמיכה בחימום ואוורור.
המושב האחורי נוח לישיבה, יש מקום רב לרגליים ומרווח טוב בין הראש לגג הרכב, גם לנוסעים גבוהים, ורצפה שטוחה ללא תעלת הינע, כך ששלושה מבוגרים יכולים לשבת מאחור בנוחות. שני המושבים הצדדיים בחלקו האחורי של הרכב ניתנים להזזה קדימה ואחורה.
תא המטען האחורי בנפח 480 ליטרים ועם מושבים אחוריים מקופלים תקבלו 1,540 ליטרים. רצפת תא המטען נפתחת ויש מקום אחסון לכבלים או לכלים. דלת תא המטען נפתחת ונסגרת חשמלית. ברכב אין תא מטען קדמי.
באיוניק 5N קיים מסך מולטימדיה מרכזי בגודל 12.3" המחובר ברצף אחד ללוח מחוונים שגם הוא בגודל 12.3". המערכת תומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו והרכב תומך, לפחות לפי היצרן, בעדכוני תוכנה דרך האוויר (OTA).
מתחת למסכים, יש פאנל של כפתורים ידניים לשליטה על המיזוג. ההגה מצופה עור, יש בו חימום וכפתורי שליטה, בעיקר כפתור הבוסט שנותן לרכב תאוצה מוגברת למשך עשר שניות. בנוסף אליו, יש אפשרות להפעיל סאונד המדמה רעש של מנוע בנזין.
הקונסולה המרכזית מעוצבת כמו אי קטן מתחת לדשבורד ובו יש משטח טעינה מהירה לטלפון, שלושה שקעי USB-C ושקע 12V.
מתחת לאותו אי יש מקום לכוסות ובהמשך משענת יד שניתן להזיז אותה אחורה וקדימה. משענת היד נפתחת לתא אחסון. לנוסעים מאחור יש פתחי מיזוג בצדדים ושני שקעי USB-C. בחלונות האחוריים קיימות רשתות הצללה עולות ויורדות ידנית.
בנוסף, קיימות ברכב תצוגת נתונים עילית על גבי השמשה הקדמית, מראה מרכזית דיגיטלית, מראות חיצוניות מתכווננות ומתקפלות חשמלית כולל חימום, מערכת שמע של חברת Bose עם עשרה רמקולים, תאורת אווירה בגוונים שונים, מצלמות היקפיות 360° וסייען חניה.
האיוניק 5N טרם עבר מבחני ריסוק בתקן של Euro NCAP אולם האיוניק 5 קיבל במבחנים הללו דירוג מרבי של חמישה כוכבים, עם ציונים גבוהים בבטיחות הנוסעים. ודירוג של 7 מתוך 8 באבזור הבטיחותי ברכב.
ברכב קיימות שבע כריות אוויר, מערכת סיוע למניעת התנגשות בשטח ראיה מת, מערכת למניעת התנגשות חזיתית בזיהוי כלי רכב, אופניים והולכי רגל כולל בעת פניה בצומת, סיוע במניעת התנגשות בעת תנועה חוצה מאחור, סיוע בשמירה על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים והתרעה על שכחת ילדים מאחור.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
חמש שנות אחריות על הרכב ללא הגבלת קילומטרים ועל הסוללה ניתנת אחריות של שמונה שנים או 160,000 ק"מ.