fbpx

סקירה של שוק הרכבים החשמליים בישראל

סקירה זו מספקת ניתוח מקיף ותמונת מצב עדכנית על שוק הרכבים החשמליים בישראל נכון לרבעון שלישי 2023, והיא כוללת נתונים ומגמות בשוק הרכב והתשתיות לתחבורה חשמלית בארץ.

מסירות רכבים לפי סוג הנעה - שנתי

שנת 2022 נסגרה עם נתח שוק של 10% רכבים חשמליים מכלל הרכבים שעלו על הכביש בשנה שעברה. אנחנו צופים ששנת 2023 תסגר עם נתח שוק חשמלי של מעל 20%, וזאת למרות עליית המס על רכבים חשמלים שנכנסה לתוקפה בינואר 2023. עם זאת, ללא שינויים במדיניות, המיסוי על רכב חשמלי צפוי לעלות שוב, ואף באגרסיביות יותר, בינואר 2024.

בשלב זה עוד קשה להעריך מה תהיה ההשפעה הכוללת של מלחמת חרבות ברזל על שוק הרכבים בכלל ועל שוק הרכבים החשמליים בפרט, ותתכן ירידה בשיעור החשמליות ביחס לרכבי בנזין בשל מחיר הקניה הגבוה יותר, יחד עם פיחות שער השקל, שחצה את הארבעה שקלים לדולר בשבועות האחרונים.

נתח שוק של רכבים חשמליים לפי רבעונים

שוק הרכבים החשמליים התעורר לראשונה בתחילת שנת 2021, אז טסלה החלה לשווק את הדגמים שלה בישראל. עד לאותה שנה שוק הרכבים החשמליים תפס פחות מאחוז מכלל הרכבים שנמכרו בישראל, וזאת למרות שבאותה תקופה נמכרו כעשרים דגמים חשמליים שונים בישראל.

עמדות טעינה מהירות בישראל

נכון לרבעון השלישי של 2023, בישראל פועלות שש חברות עיקריות שפורסות עמדות טעינה מהירות ברחבי הארץ. חלק קטן מהעמדות הן עמדות אולטרה-מהירות (עמדות שהספקן 150 קילוואט ומעלה), אך מצב זה משתנה לאט, שכן מספר ההתקנות של עמדות אולטרה-מהירות הולך וגדל.

טסלה מפעילה רשת טעינה משלה, שבשלב זה משרתת רכבי טסלה בלבד, וזאת למרות שהחברה החלה לפתוח את המטענים שלה במספר מדינות לכלל הרכבים החשמליים.

מסירות רכבים חשמליים לפי ארץ מוצא (2023)

גל של דגמים חשמליים שמגיעים מסין במחירים עממיים, הופכים את הרכבים החשמליים הסינים לפופולאריים ביותר בישראל. היצרניות הסיניות תופסות 61% מנתח השוק של החשמליות ב-2023, אחריהן ארצות הברית עם יצרנית אחת, טסלה, שתופסת 13.1% מהשוק, ודרום קוריאה, גם היא עם יצרנית אחת (יונדאי-קיה) שתופסת 13% מהשוק.

למרות חקיקה של האיחוד האירופאי בניסיון לתמרץ יצרניות למכור רכבים חשמליים, נראה שהדגמים החשמליים של היצרניות האירופאיות זוכים להצלחה חלקית מחוץ ליבשת. בישראל היצרניות האירופאיות תופסות נתח שוק של 11% אחוזים בלבד, שמתחלק בין מספר רב של יצרניות רכב.

את הרשימה סוגרת יפן, עם שני אחוזים בלבד מנתח השוק השייכים ליצרנית אחת – טויוטה. דגמים חשמליים מלאים של יצרניות יפניות נוספות, כמו ניסאן לדוגמה, לא נמכרים בשלב זה בישראל.

דגמים חשמליים לפי מסירות וארץ מוצא (2023)

הסקירה מעודכנת נכון לרבעון שלישי 2023 (כולל). מקורות: משרד התחבורה, איגוד יבואני הרכב, EV Magazine




Back to top button