ג'נסיס GV60 הוא רכב פנאי חשמלי מבית מותג היוקרה הדרום קוריאני. מותג ג׳נסיס הצעיר החל את דרכו העצמאית ב-2015 כחברת בת של יונדאי, במטרה לנגוס בשוק רכבי היוקרה, והגיע לישראל במהלך 2021.
ג׳נסיס GV60 מבוסס על פלטפורמת ה-E-GMP מבית יונדאי-קיה, עליה מבוססים דגמים חשמליים נוספים כמו יונדאי איוניק 5 או הקיה EV6, והוא מציע נתונים דומים להם – טווח נסיעה שמגיע עד 517 ק״מ, טעינה סופר מהירה, פנים מרווח מאוד, והנעה אחורית או כפולה. מעבר לכך ה-GV60 מציע אבזור עשיר, איכות חומרים טובה ועיצוב ייחודי ואלגנטי.
ה-GV60 נמכר בישראל בשתי גרסאות – גרסת הנעה אחורית, המשווקת בשלוש רמות אבזור שונות – אלגנט, פרימיום ולקשר, וגרסת האולטימט טופ המצוידת בהנעה כפולה בהספק כולל של 489 כוחות סוס.
ה-GV60 מתאימה למי שמחפש רכב מאובזר ומרווח עם טווח נסיעה ריאלי של 400 ק״מ וטעינה סופר מהירה.
גרסה | הנעה אחורית (אלגנט, פרימיום, לקשרי) | הנעה כפולה - אולטימט טופ |
---|---|---|
הנעה | אחורית | כפולה |
מנוע (קילוואט) | 168 | 360 |
מנוע (כ״ס) | 228 | 489 |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש (שניות) | 7.8 | 4 |
מהירות מקסימלית | 185 | 235 |
טווח נסיעה (WLTP) | 517 | 466 |
טעינה מהירה | 350 | 350 |
כלל גרסאות הדגם מצוידות בסוללה בקיבולת של 77.4 קוט״ש, עם טווח נסיעה מוצהר שנע בין 517 ק״מ לגרסת ההנעה האחורית, וטווח של 466 לגרסת הטופ עם ההנעה הכפולה. טווח הנסיעה בעולם האמיתי נע באיזור ה-400 ק״מ בנסיעות בינעירוניות.
לג'נסיס GV60 יכולת טעינה סופר מהירה בהספק של עד 350 קילוואט המאפשרת לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ בחמש דקות של טעינה, אבל (!) לצורך קבלת ההספק המקסימלי יש צורך בעמדות מיוחדות שלא קיימות בישראל נכון להיום*. ובכל זאת עם ה-GV60 תוכלו להנות מטעינה סופר מהירה באחת מעמדות הטעינה המספקות 180 קילוואט, בעזרתן תוכלו להטעין את הרכב מ-10 ל-80% בחצי שעה, או לקבל 100 ק״מ של טווח ב-9 דקות בלבד.
לגרסת ההנעה האחורית הספק של 228 כוחות סוס, מומנט של 35.7 קג״מ, תאוצה מעמידה למאה קמש ב-7.8 שניות, ומהירות מירבית של 185 קמ"ש.
גרסת ההנעה הכפולה (טופ) מיועדת לחובבי ההגה, עם הנעה בהספק 489 כוחות סוס, 71.4 קג״מ, תאוצה למאה קמ״ש ב-4 שניות ומהירות מרבית של 235 קמ"ש. בנוסף, בגרסת זו ישנו מצב מיוחד הנקרא Boost, הפעלה שלו נותנת לרכב 54 כוחות סוס נוספים בנסיעה למשך עשר שניות.
* ישנן מספר עמדות טעינה בהספק המדובר בישראל, אך לצורך טעינה בהספק דומה בג׳נסיס יש צורך בעמדות מיוחדות במתח גבוה (לאלו מכם שמתעניינים מדובר בעמדות המספקות מתח של 800 וולט). אין פריסה של עמדות כאלו בישראל.
ג׳נסיס GV60 תומכת בפונקציונליות V2L, המאפשרת דרך מתאם מיוחד לספק חשמל מהרכב למכשירים חיצוניים בהספק כולל של 3.6 קילוואט – שימושי אם אתם בקמפינג ורוצים לחבר תאורה או קומקום, או פשוט להטעין את המחשב הנייד או הקורקינט.
טעינת הג'נסיס GV60 מתבצעת לרוב בעמדת טעינה המותקנת בחניה בבית. בנוסף הג'נסיס GV60 תומכת בטעינה מהירה באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות ברחבי המדינה. זמני הטעינה ועלויות הטעינה מפורטות בטבלה למטה.
גרסה | עלות טעינה (ביתית)* | זמן טעינה מהירה (10-80%) | זמן טעינה ביתית | טווח נסיעה משולב |
---|---|---|---|---|
הנעה אחורית (אלגנט, פרימיום, לקשרי) | 49 שקלים | 16 דקות* | 8:00 שעות | 517 ק״מ |
הנעה כפולה - אולטימט טופ | 49 שקלים | 16 דקות* | 8:00 שעות | 466 ק״מ |
עם טעינה סופר-מהירה בהספק של 350 קילוואט, תוכלו לקבל טווח נסיעה של 100 ק״מ ב-5 דקות של טעינה.חשוב לציין שנכון להיום אין עמדות המאפשרות טעינה בהספק הזה, ולכן תוכלו לקבל טעינה בהספק מקסימלי של כ-230 קילוואט. בהספק כזה תוכלו לקבל טווח נוסף של 100 ק״מ ב-7 דקות של טעינה.
תוכלו לקבל מידע נוסף על טעינה של רכב חשמלי:
לג׳נסיס GV60 יש מערכת אקטיבית להפחתת רעשי כביש (מרמת אבזור פרימיום), ויחד עם בידוד רעשים טוב הנסיעה ב-GV60 שקטה במיוחד, רעשי רוח מתחילים להשמע רק כשחוצים את ה-120 קמ״ש, וגם הם לא חזקים במיוחד, מה שמאפשר נסיעה נוחה ושקטה להפליא גם במהירויות גבוהות.
מהצד השני המתלים של הג׳נסיס מכוילים על הצד הקשיח, מה שמספק נוחות נסיעה טובה בכבישים בינעירוניים, אך לא מיטבית בעיר ובייחוד בכבישים משובשים שמורגשים היטב ברכב.
ה-GV60 מאפשרת גם להגדיר רעשי מנוע מדומים, אולי כדי לקבל פידבק מהמנוע החרישי, ותוכלו לבחור מבין שלושה סוגי רעשים – עתידני, G-Engine ומנוע חשמלי, יחד עם אופציה מותאמת אישית. רעיון נחמד, אך לדעתנו כיבוי ״רעשי המנוע״, תספק חווית נהיגה שקטה ומהנה יותר.
בדומה לאיוניק 5, גם לג׳נסיס יש כפתור לשליטה על מצבי הנהיגה הממוקם על ההגה, איתו תוכלו לבחור בין שלושה מצבי נהיגה – אקו, קומפרט וספורט, יחד עם מנופים הממוקמים מאחורי ההגה המספקים שליטה על עצמת הבלימה הרגנרטיבית – עד למצב של נהיגה עם דוושה אחת (i-Pedal) – שעובד היטב, אך הדוושה מעט אגרסיבית ורגישה מדי בבלימה במצב זה, זאת ביחס לרכבים כמו האיוניק 5 או המודל Y.
פנים הרכב מרווח מאוד, ומציע אבזור עשיר וגימור חומרים באיכות גבוהה. ל-GV60 יש תא מטען קדמי, אך תא המטען האחורי שלה אינו גדול כמו אצל המתחרות.
בזכות הפלטפורמה החשמלית יש לג׳נסיס בסיס גלגלים ארוך של 2,900 מ"מ, יחד עם רצפה שטוחה הרכב מציע פנים מרווח גם לנוסעים מאחור, המאפשר גם לשלושה נוסעים לשבת בנוחות יחסית.
כלל המושבים מחוממים, המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית עם זכרונות. ברמות אבזור פרימיום ולקשרי גם ההגה מתכוונן חשמלית ולמושבים הקדמיים יש גם אוורור.
המושבים האחוריים ניתנים לכוונון ואף ניתן להשעין אותם מעט אחורה. לרשות הנוסעים מאחור יש תא אחסון בגב המושבים הקדמיים, תא מרכזי תחתון עם רשת לאחסון נוסף, מקום לכוסות ושני שקעי USB-C יחד עם משענת יד נפתחת עם מחזיקי כוסות.
לרכב תא מטען בנפח 432 ליטרים, קטן יותר מרכבים כמו האיוניק 5 (עם 531 ליטרים), פולקסווגן ID.4 (עם 543 ליטרים) או טסלה מודל Y (עם 854 ליטרים). מהצד השני יש ל-GV60 תא מטען קדמי בנפח של 50 ליטרים בגרסת ההנעה האחורית או 20 ליטרים בגרסת הטופ.
הרכב מגיע בארבע רמות גימור שונות: אלגנט, פרמיום ולקשרי לגרסת ההנעה האחורית, ורמת אבזור אולטימט טופ עם הנעה כפולה. כלל הגרסאות ורמות האבזור מצוידות בגג פנורמי, מסך מולטימדיה בגודל 12.3״ יחד עם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל זהה ותמיכה באנדרואי אוטו ואפל קארפליי.
בניגוד לחלק מהיצרניות שהולכות לכיוון מינימליסטי עם מעט כפתורים פיזיים, ג׳נסיס הלכו לכיוון ההפוך ב-GV60: פנים הרכב מצויד בלחצנים וכפתורי שליטה על מערכת המיזוג (נוח ופרקטי), מערכת המולטימדיה, כפתור לשליטה על מצבי הנהיגה בהגה יחד עם מנופים לשליטה על הבלימה הרגנרטיבית מאחורי ההגה, בדומה לאיוניק 5.
בנוסף יש גלגל שליטה על מערכת המולטימדיה, הממוקם לצד בורר מצבי הנהיגה, עם עוד מספר כפתורים פיזיים לצידם, ומאפשר שליטה נוחה וקלה על מערכת המולטימדיה, ללא צורך בהתעסקות עם מסך המולטימדיה. מעבר לכך בורר מצבי הנהיגה הופך לכדור בדולח כשמכבים את הרכב. שימושי ביותר למי שרוצה לחזות את העתיד. וברצינות, גימיק מגניב ומהפנט – אבל די מיותר.
יש ברכב חיישן טביעת אצבע לזיהוי הנהג, תאורת אווירה ב- 64 גוונים, מפתח חכם, ידיות דלת נסתרות ונשלפות כשמתקרבים לרכב, חלונות אחוריים כהים, שמשות אקוסטיות, חיישני חניה כולל מערכת RSPA המסייעת בכניסה וביציאה מחניה גם כשהנהג מחוץ לרכב ומצלמות היקפיות הנותנות תמונה מלאה על סביבת הרכב כשיש צורך לתמרן.
ברמות אבזור אלגנט ופרימיום תקבלו מראות צד מתכהות אוטומטית ומתקפלות חשמלית, וריפוד מושבים ותקרה עשוי מחומרים ממוחזרים. ברמות אבזור לקשורי ואולטימט-טופ תקבלו מראות צד דיגיטליות המקרינות תמונה חיה על גבי מסכי OLED, ריפוד מושבים מעור ותקרה מזמש וגם מושב נהג ארגונומי עם כוונון חשמלי 18 מצבים.
רמות האבזור פרמיום, לקשורי ואולטימט-טופ מצוידת גם באוורור למושבים הקדמיים, זיכרונות למושב הנהג, לזווית ההגה ולמראות הצד. יחד עם מערכת שמע של Bang & Olufsen הכוללת 17 רמקולים ומערכת להפחתת רעשי כביש.
ג'נסיס GV60 קיבל חמישה כוכבים במבחני הריסוק של Euro NCAP, עם ציונים של 89% בבטיחות הנוסעים המבוגרים, 87% בבטיחות הילדים, 63% בבטיחות הולכי הרגל בסביבת הרכב ו- 88% באבזור הבטיחותי. רמת האבזור הבטיחותי ברכב מדורגת 7 מתוך 8.
בכל רמות הגימור של הרכב יש שמונה כריות אוויר, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת אקטיבית המסייעת בשמירה על נתיב הנסיעה ומערכת המתקנת היגוי בעת סטייה מהנתיב, מערכת להצגת שטח ראיה מת על גבי לוח המחוונים בעת איתות ומערכת התרעה מפני סכנה והתנגשות צד בשטח ראיה מת.
מבחינת בטיחות מאחור, קיימת מערכת המתריעה בפני תנועה חוצה מאחור אשר מקרינה על הרצפה תאורת פסים בעזרת פנסי לד כדי להזהיר הולכי רגל בצד האחורי ובולמת אוטומטית במקרה סכנה. בנוסף, קיימת מערכת לזיהוי תמרורים והתאמת המהירות לפיהם, מערכת להתרעה מפני רכב חולף בעת פיחת הדלתות, התרעה מפני עייפות הנהג והתרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי.
אגרת הרישוי השנתית של רכב חשמלי עומדת על 558 שקלים. יש להוסיף למחירים אגרת רישוי.
האחריות על הסוללה עומדת על שבע שנים או 150,000 ק״מ. האחריות על הרכב היא לשלוש שנים או 100,000 ק"מ.