fbpx

סקירה של שוק הרכבים החשמליים בישראל

סקירה זו מספקת ניתוח מקיף ותמונת מצב עדכנית על שוק הרכבים החשמליים בישראל, והיא כוללת נתונים ומגמות בשוק הרכב והתשתיות לתחבורה חשמלית בארץ.

מסירות רכבים לפי סוג הנעה - שנתי

שנת 2023 נסגרה עם נתח שוק של 18% רכבים חשמליים מכלל הרכבים שעלו על הכביש, זאת לעומת 10% בשנת 2022. עליית המס על רכבים חשמליים שהתרחשה בתחילת 2023 יחד עם ההשפעה של מלחמת חרבות ברזל האטו את קצב כניסת החשמליות, שלהערכתינו היה מתקרב ל-30%.

שנת 2024 מביאה איתה אתגרים רבים הנובעים מהמלחמה, בינהם עליה במיסים, והתכנון להחיל מס נסועה על רכבים חשמלים החל ב-2026. אלו מצטרפים לעליית מס אגרסיבית על רכבים חשמליים שנכנסה לתוקפה בתחילת שנת 2024, יחד עם עלויות ייבוא גבוהות יותר של רכבים מהמזרח הנדרשים לבצע עיקוף במסלול היבוא בשל המצב המתוח בים האדום.

נתח שוק של רכבים חשמליים לפי רבעונים

שוק הרכבים החשמליים התעורר לראשונה בתחילת שנת 2021, אז טסלה החלה לשווק את הדגמים שלה בישראל. עד לאותה שנה שוק הרכבים החשמליים תפס פחות מאחוז מכלל הרכבים שנמכרו בישראל, וזאת למרות שבאותה תקופה נמכרו כעשרים דגמים חשמליים שונים בישראל.

עמדות טעינה מהירות בישראל

בישראל פועלות שבע חברות עיקריות שפורסות עמדות טעינה מהירות ברחבי הארץ. חלק קטן מהעמדות הן עמדות אולטרה-מהירות (עמדות שהספקן 150 קילוואט ומעלה), אך מצב זה משתנה לאט, שכן מספר ההתקנות של עמדות אולטרה-מהירות הולך וגדל.

טסלה מפעילה רשת טעינה משלה, שבשלב זה משרתת רכבי טסלה בלבד, וזאת למרות שהחברה החלה לפתוח את המטענים שלה במספר מדינות לכלל הרכבים החשמליים.

נכון לתחילת 2024, ישנן 824 עמדות מהירות הפרוסות בכ-300 מיקומים שונים ברחבי המדינה. ניתן לראות את פריסת העמדות המהירות במפת עמדות הטעינה בישראל.

מסירות רכבים חשמליים לפי ארץ מוצא (2023)

גל של דגמים חשמליים שמגיעים מסין במחירים עממיים, הופכים את הרכבים החשמליים הסינים לפופולאריים ביותר בישראל. היצרניות הסיניות תופסות 61% מנתח השוק של החשמליות ב-2023, אחריהן ארצות הברית עם יצרנית אחת, טסלה, שתופסת 14% מהשוק, ודרום קוריאה, גם היא עם יצרנית אחת (יונדאי-קיה) שהגיעה לנתח של 12%.

למרות חקיקה של האיחוד האירופאי בניסיון לתמרץ יצרניות למכור רכבים חשמליים, נראה שהדגמים החשמליים של היצרניות האירופאיות זוכים להצלחה חלקית מחוץ ליבשת. בישראל היצרניות האירופאיות תופסות נתח שוק של 10.7% אחוזים בלבד, שמתחלק בין מספר רב של יצרניות רכב.

את הרשימה סוגרת יפן, עם שני אחוזים בלבד מנתח השוק השייכים ליצרנית אחת – טויוטה. דגמים חשמליים מלאים של יצרניות יפניות נוספות, כמו ניסאן לדוגמה, לא נמכרים בשלב זה בישראל.

דגמים חשמליים לפי מסירות וארץ מוצא (2023)

שני הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר בישראל במהלך 2023 הגיעו מיצרניות סיניות – ה-BYD אטו 3, והג׳ילי גיאומטרי C, שתיהן משתייכות לקטגוריית רכבי הפנאי. ההצלחה של שני דגמים אלו היא הודות למחיר אטרקטיבי ביחס לרכבי פנאי אחרים (חשמליים ולא חשמליים) והודות לאבזור עשיר.

שני הדגמים הבאים ברשימת הרכבים החשמליים הנמכרים ביותר גם הם רכבי פנאי,  טסלה מודל Y ויונדאי איוניק 5. את רשימת חמשת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר סוגרת טסלה מודל 3.

הסקירה מעודכנת נכון לדצמבר 2023 (כולל). מקורות: משרד התחבורה, איגוד יבואני הרכב, EV Magazine




Back to top button