fbpx

פולקסווגן משיקה את WeShare בברלין – שירות שיתוף רכב חשמלי

חברת פולקסווגן השיקה שירות רכבים חשמליים שיתופיים בברלין תחת השם WeShare. בתור התחלה, צי הרכבים יכלול 1500 רכבי e-Golf חשמליים נטענים כאשר בשנה הבאה הצי יחוזק ב – 500 רכבי e-Up! נוספים, ובמספר לא ידוע של רכבי ID.3, כאשר אלו יצאו אל השוק. רכבי ID.3 מתוכננים להגיע לקראת אמצע השנה הבאה. רכבי ID.3 הם חלק מקו ייצור חדש של דגמים המבוססים ומתוכננים מההתחלה כרכבים חשמליים לכל דבר.

השירות נפתח כרגע בברלין אך התכנון הוא להתרחב לעיר המבורג ב- 2020 וכן לפראג בצ'כיה באותה השנה. שם, השירות יפתח בשיתוף עם מותג סקודה של פולקסווגן. שירות שיתוף הרכבים החשמליים נפתח כרגע במרכז העיר ברלין ומכסה מעט יותר מאשר השטח המתוחם על ידי הרכבת Ringbahn שמקיפה אותו – כ-150 קמ"ר. בהמשך, לא רק סוג הרכבים יגוון אלא גם שטח כיסוי השירות יגדל.

שני מודלים של שירות שיתוף רכבים

קיימים שני מודלים בסיסיים של שיתוף רכבים. על פי מודל אחד "הלוך חזור", לכל רכב יש חנייה קבועה. איסוף והחזרת הרכב נעשית מאותה הנקודה. התשלום הוא לרב על פי שעה או חלקי שעה. בארץ, מודל זה מאומץ על ידי שירות Car2Go בתל אביב. בעולם, אופן ההשכרה הזה מיושם על ידי ZipCar או Maven של חברת GM – ג'נרל מוטורס.  הדרך השנייה בה חברות שיתוף הרכבים פועלות היא "חד כיווני". בדרך זו, ניתן לאתר רכב פנוי באמצעות אפליקציה, לנסוע ולחנות בכל חניה חוקית ברחבי העיר.  בתל אביב, מודל זה מיושם על ידי אוטותל, ובחיפה ונתניה גם Car2Go מציעות את המודל הזה. בעולם, Car2Go ידועה במתן שירות כזה. נסיעה חד כיוונית מתומחרת לרב על פי דקות נסיעה (בניגוד לשעות או חלקי שעות במודל הלוך-חזור).

מקובל לחשוב כי נסיעות חד כיווניות נוחות יותר עבור הלקוחות אולם פחות עבור החברות אשר מתחזקות את צי הרכבים ומפעילות את השירות כיוון שעליהם לוודא כי הרכבים נשארים בטווח מתן השירות וחונים באופן חוקי.

למודל שיתוף רכבים חד כיווני יש עליות וירידות. בטורונטו, לדוגמה, נסגר שירות Car2Go חד כיווני לאחר שלא הצליחו להגיע להבנות בנושא החנייה עם העיר. תלונה מוכרת נוספת היא כי דרישת הכיסוי הגאוגרפי למעשה מפריעה לשימוש בשירות. לדוגמה, אוטותל אינו מאשר להגיע או לחנות בערים סמוכות, גם כאשר כל מה שמפריד בינם ובין תל אביב רבתי הוא כביש – לדוגמה אזור הבורסה ברמת גן.

הטענת רכבי הצי

רכב חשמלי של פולקסווגן בברלין מחובר לעמדת טעינה

בשלב הראשון, חברת פולקסווגן היא זו שתדאג להטענת רכבי WeShare בברלין. ההטענה תתבצע באמצעות עמדות טעינה ציבורית נגישות וקיימות בברלין. עובדי חברת WeShare ינטרו את מצב הטעינה של הרכבים וביוזמתם ייקחו רכבים עם טעינה נמוכה למטענים ציבוריים, בינם גם 70 תחנות טעינה בחניות רשתות המזון Lidl ו- kaufland שהתווספו לאחרונה. חברת פולקסווגן חתמה על הסכם שיתוף עם קבוצת שוורץ, בעלת שתי רשתות המזון הללו וזו שמפעילה ואחראית לתחנות הטעינה בחניותיה.

בהמשך, התכנון הוא לעודד את הנהגים להטעין את הרכבים בסיום הנהיגה בעצמם תוך מתן תמריצים לעידוד טעינה. באופן דומה, כיום נהגי קאר2גו בארץ מתוגמלים על שטיפת הרכב או תדלוקו.

בחברת פולקסווגן אופטימיים לגבי אופן אימוץ השירות על ידי הנהגים. מספר הנהגים המשתמשים בשירותי שיתוף רכבים עלה מאד בשנים האחרונות: בשנת 2010 מספר הנהגים שהשתמשו בשירות כזה עמד על כ-180,000 נהגים ואילו היום, בתחילת 2019, ישנם כ- 2.46 מיליון נהגים שמשתמשים בשירותי שיתוף רכבים.

מחיר הנסיעה

מחיר שיתוף רכב במודל החד כיווני פועל לפי דקה. בתחילה, המחיר יעמוד על 0.19 € לדקה (כ- 77 אגורות) אך בספטמבר הוא יעלה ל- 0.29 € לדקה (כ- 1.18 ₪) בממוצע (ישנן שלוש קטגוריות תמחור). עד ספטמבר, ניתן יהיה להירשם ללא עלות לשירות וגם לא יהיה צורך בתשלום עמלות נסיעה לשדה התעופה. מחיר ביטוח הרכב כבר כלול במחירי הנסיעה.

רשאים להירשם לשירות נהגים בני 21 ומעלה עם שנת ותק בנהיגה, בעלי סמארטפון וכרטיס אשראי ובעלי כתובת קבועה בגרמניה.

לא רק שיתוף רכבים – גם שיתוף נסיעות

פולקסווגן מפעילה שירות חשמלי נוסף בברלין – שיתוף נסיעות ברכבים חשמליים תחת המותג  MOIA – אפשרות לאתר ואן שיתופי המסיע עד 6 נוסעים בהתאם ליעדים הנדרשים: מכניסים נקודת התחלה ויעד מבוקש, מקבלים זמן הגעה משוער, מחיר ונקודת איסוף, משלמים ב Pay Pal, Google Pay או Apple Pay. המיניבוס מגיע לאסוף ולהוריד את הנוסעים בהתאם ליעדים המבוקשים.

פרטים על השירות באתר של WeShare.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button