fbpx

ריביאן נאלצת להקפיא את פעילותה בשל נגיף הקורונה

עם התקדמות המגיפה העולמית יותר ויותר עסקים ותחומי חיים נפגעים ומואטים. כעת גם חברת הסטארט-אפ ריביאן מצטרפת לרשימה המתארכת של חברות רכב שנאלצות להקפיא את פעילותן עד שהמצב יירגע, פרט לחברה אחת שלא נותנת למצב להשבית אותה לגמרי- טסלה.

בריביאן כבר התרגלו ליחסי ציבור חיוביים בעקבות התמיכה מאמזון ומפורד והזמנת עשרות אלפי יחידות לטנדרים ולרכבי ההובלה החשמליים שלה. אך כעת הם נאלצים, כמו חברות רבות אחרות, לסגור את שערי המפעלים ולהקפיא את הפעילות בשל התפשטות נגיף הקורונה בארצות הברית.

ריביאן מצטרפת לחברות הרכב הגדולות של דטרויט – פורד, ג'נרל מוטורס ופיאט קרייזלר שהשביתו את מפעליהן ובינתיים מאבדות כסף רב במפעלים ובשוק ההון. טסלה היא היחידה שממשיכה לפעול, כרגע במתכונת מצומצמת בנבדה.

ריביאן מעסיקה כיום כאלפיים עובדים במספר אתרים ברחבי ארה"ב: משרדי ההנהלה נמצאים במישיגן והמפעל המרכזי נמצא באילינוי. בקליפורניה מפעילה החברה שני אתרים בהם מהנדסים מפתחים ובוחנים טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית. בנוסף הוקם לאחרונה משרד בבריטניה.

עוצרת פעילות לפני שנמסר רכב אחד

המקרה של ריביאן הוא ייחודי משום שריביאן עוד לא בנתה או מסרה אף רכב ואין לה למעשה בסיס מכירות שנתן לה הכנסה ועליו היא יכולה להסתמך. למעשה החברה חיה מהתמיכה הכלכלית שמעניקות לה אמזון ופורד ומתוכננת לייצר את R1T שלה רק לקראת סוף השנה.

אחריו אמור להגיע אל פסי הייצור רכב השטח R1S שהוצג כבר ב-2018 בתצוגת הרכב של לוס אנג'לס. מאז הצגת הרכבים לפני שנתיים אספה חברת הסטארט-אפ הזמנות שנתנו לה את המימון הדרוש להשלמת הפיתוח וההקמה של פסי הייצור, שעתה נאלצת לעצור את פעילותם.

בהודעת החברה על הפסקת הפעילות לפני עשרה ימים היא הודיעה שבינתיים משכורות העובדים (גם השעתיים) יחולקו כרגיל בזמן ההשבתה. מאז ההשבתה נוכחות העובדים ברוב מפעליה עומדת על אחוזים בודדים ומשך ההשבתה עוד אינו ברור, זאת בניגוד לחברות הגדולות יותר שכבר שוקלות חזרה לפעילות.

מגיוס של מיליארדים להשבתה כמעט מוחלטת

עד שנת 2018 והצגת דגמיה בלוס אנג'לס ריביאן פעלה בעיקר בצללים. מאז היא השיגה מימון רב: בדצמבר האחרון הודיעה ריביאן על שהצליחה לגייס 1.3 מיליארד דולר במימון, זאת אחרי הודעה על גיוס 700 מיליון דולר מאמזון, 500 מיליון דולר מפורד (שכוללת שיתוף בטכנולוגיית הרכב החשמלי שלה) ו-350 מיליון דולר מחברת הטכנולוגיה לרכב קוקס.

מותג היוקרה של פורד לינקולן גם הוא החל לפעול בשיתוף פעולה עם ריביאן בתכנון הרכב החשמלי שלה ובאמזון הזמינו מאה אלף ואנים חשמליים למשלוחים, שאמורים להתחיל להימסר בשנה הבאה.

עם זאת, המגיפה העולמית של נגיף הקורונה דחפה את שוק הרכב העולמי להשבתות והקפאה של הפעילות, בעיקר באירופה ובארה"ב שכרגע הפכו למוקד העולמי של המגיפה. מנגד, סין כבר החלה להתאושש וחלק ניכר מהמפעלים חזרו לפעילות תחת הגבלות שונות.

רכב חשמלי טנדר בצבע ירוק כהה של חברת ריביאן בשלג
Rivian R1S

כל חברות הרכב האמריקאיות בלחץ, חוץ מאחת

תגובת חברות הרכב השונות למצב העולמי הייתה מדורגת וחלקן נטו להיכנס להשבתה כבר בשלבים הראשונים, בעוד אחרות משתדלות לשמור על פעילות או אפילו לחזור מהשבתה שננקטה קודם.

הראשונה לסגור את שערי מפעליה בארה"ב הייתה הונדה, שבינתיים שבה לפעילות במזרח. שלוש החברות הגדולות של דטרויט, לעומת זאת, הקימו בתחילת המשבר צוות משימה משותף להן ולנציגי איגוד עובדי הרכב במדינה במטרה להמשיך ולפעול ככל שניתן ולמרות המגיפה.

על אף שבמפעלים הקפידו על ההנחיות השונות שפורסמו על ידי הצוות ועל ידי המרכז לבקרה ולטיפול במחלות מדבקות (CDC) בארה"ב, האיגוד המשיך ללחוץ בפומבי על סגירת המפעלים – דבר שקרה בסופו של דבר לאחר ששני עובדים מתעשיית הרכב אובחנו כחולים.

ניסאן ופולקסווגן השביתו גם הן את מפעליהן והיחידה שעוד נותרה פעילה היא טסלה, שעצרה את הפעילות רק בקליפורניה ובניו יורק בעודה שומרת על פעילות מלאה בג'יגה-פקטורי ברינו, נבדה.

הישרדות של ריביאן תבטיח שטסלה יזיעו בעשור הקרוב

ההישרדות של ריביאן כעת והתאוששות עם סוף המשבר (שבאמריקה נראה עוד רחוק בימים אלו) חיונית כמובן לה עצמה אך גם לשאר השחקניות בזירת הרכבים החשמליים. בפרט שוק רכבי השטח החשמליים שרק נוצר לפני פחות מחצי שנה עם השקת הסייברטראק.

ריביאן, כך מסתמן, היא אחת החברות הבודדות שכניסה של רכביה ושל הטכנולוגיה שלה לשוק הרכב יכול לאיים על טסלה, שהופכת דומיננטית משבוע לשבוע ועלולה להפוך לשחקנית הגדולה היחידה בשוק האמריקאי עם התאוששות השוק מהקורונה.

ריביאן תולה את תקוותיה כרגע לא רק ביכולתה לייצר ולמכור את רכביה באופן עצמאי וישיר אלא גם בהצלחה למכור ולהטמיע את הטכנולוגיה שלה בתוך מפעליהן של היצרניות הוותיקות והחזקות – ולראיה, ההסכם עם פורד שנחתם בסוף השנה החולפת ועשוי להיות הבסיס לתחרות האמיתית בשוק הרכב בעשור הקרוב: בין טסלה ופורד באמריקה.

(תמונת כתבה: ריביאן R1t, קרדיט תמונה: Ben Moon)

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button