fbpx

האם רכבי הבנזין בדרך להיעלם מהעולם?

אמסטרדם מובילה חקיקה אגרסיבית לקידום תחבורה חשמלית, בנורווגיה רוב מכירות הרכבים החדשים הם חשמליים. אילו מדינות מתכננות לאסור מכירה של רכבי בנזין בקרוב?

אמסטרדם, שנת 2030. ברחובות העיר אין יותר כלי תחבורה ממונעים בבנזין או דיזל. לא רכבים פרטיים, לא אוטובוסים ואפילו השייט בתעלות לא יתבצע יותר בעזרת סירות ממונעות בנזין- הכל יהיה חשמלי. האם זהו העתיד? אם שואלים את עיריית אמסטרדם, התשובה היא כן.

התוכנית של אמסטרדם לאוויר נקי תתחיל בשנה הבאה עם איסור להכניס למרכז העיר רכבי בנזין שגילם מעל חמש עשרה שנים ולאחר מכן, לקראת שנת 2022 יחל איסור להכניס אוטובוסים עם מנגנון מנועי דומה ובשנת 2025 גם אופנועים וסירות השייט בתעלות העיר לא יוכלו להתנייע יותר ברחבי העיר בעזרת בנזין.

"זיהום האוויר הוא הרוצח השקט ואחד מהסכנות הבריאותיות באמסטרדם", כך אומרת שרון דיקסמה, חברת מועצת העיר שאחראית על התחבורה, המים ואיכות האוויר. "המשימה שלי היא להפוך את אמסטרדם למובילה באפס זיהום עד שנת 2025 ותחבורה חשמלית היא אחת התשובות לאתגר הזה".

אולם אמסטרדם היא לא היחידה בסיפור הזה. במהלך השנה האחרונה, מדינות וערים נוספות בעולם החליטו לצמצם את כמות הרכבים המזהמים ולהחליף אותם ברכבים חשמליים עד שנת 2050, כל זאת במטרה ליישם את הסכם פריז להפחתת הפליטה המזהמת.

תומס ארל, אנליסט בארגון (T&E (Transport and Environment אומר: "להעביר אנשים מרכבים פרטיים לתחבורה ציבורית או אופניים זה חלק חשוב, אולם על מנת להשיג אפס פליטה מזהמת בשנת 2050, יש צורך במכוניות שלא מזהמות."

לפי ההערכה של הארגון, אחד מכל שלושה רכבים חדשים שיימכרו בשנים הקרובות יצטרכו להיות חשמליים ועד שנת 2035, כל הרכבים שיימכרו יצטרכו להיות חשמליים על מנת להגיע למטרה של אפס פליטה מזהמת. ארל מוסיף ואומר: "אם אנחנו רוצים להימנע משינוי אקלימי מסוכן, אנחנו צריכים לשנות את השוק לטובת רכבים חשמליים מהר יותר מהתקנות המוצעות. דרך רפורמה במיסוי על רכבים ודלק או ביצירת אזורים מופחתי זיהום, לממשלות יש את הכלים לעשות זאת. השאלה היא אם הן יבחרו להשתמש בכלים אלה."

בקופנהגן, פריז, מדריד, אתונה, מקסיקו, נורווגיה, בריטניה ומדינות נוספות, כבר מתכננים כיצד ניתן לצמצם את מספר כלי התחבורה המזהמים בשנים הקרובות ובכל מקום נראה שהתוכניות נרקמות ויש גם תאריכי יעד, אך האם יש לתוכניות הללו שיניים מספיק חזקות כדי לעשות שינוי אמיתי?

התשובה היא לא סופית מאחר שנכון לעכשיו, עדיין אין בכל המדינות והערים הללו איסורים כתובים בספר החוקים נגד רכבים מזהמים שניתן לאכוף אותם מיידית. זה לא אומר שהתוכניות לעתיד והתקנות המתוכננות הן חסרות משמעות, אבל בשינויים בסדרי גודל כאלה, נכנסת גם פוליטיקה שלעיתים תוקעת רפורמות או מונעת את המשך התהליך.

כך למשל בקליפורניה, שם חברי הקונגרס והסנט מייק לוין וג'ף מרקליי, הגישו הצעת חוק להפחתת הזיהום לפיה עד שנת 2030 כחמישים אחוז ממכירות הרכבים החדשים בארצות הברית יהיו של רכבים חשמליים ולא מזהמים וכל שנה לאחר מכן, האחוז יעלה כך שעד שנת 2040, התכנון הוא שכל הרכבים החדשים שנמכרים יהיו חשמליים.

על פניו, הצעת החוק הזו מקדמת את המטרות להפחית את זיהום האוויר, אבל הסיכוי שההצעה תקודם ותאושר גם בבית המחוקקים וגם בסנאט האמריקאי, קטן. בהתחשב בעובדה שהסנאט נשלט בידי הרפובליקאים, גם אם יהיה רוב להצעה, הנשיא טראמפ עלול להטיל עליה וטו ולחסום אותה.

במקומות אחרים, ההצהרות להפחתת זיהום אוויר נותרו בגדר שאיפות יותר מאשר מעשים בשטח. בהודו למשל, השאיפה להגיע עד שנת 2030 לרכבים חשמליים בלבד תלויה בענייני תקציב. בסין עוד לא הגיעו ללוח זמנים מוסכם לגבי הוצאת המנועים המזהמים וגם בגרמניה לא התחייבו עדיין לתאריך יעד כזה.

אולם יש מדינות בהן נעשים שינויים מסוימים בדפוס המכירות של רכבים חדשים, אך לא ידי חקיקה, אלא על ידי תגמול או קנס שנועדו לפנות ללב הקונים. כך למשל בנורבגיה, שם תיגמלו קונים של רכבים חשמליים בהפחתת מיסים, שעות חניה וטעינה חשמלית בחינם או במחירים מוזלים. כל אלה מראים נתונים שלפיהם חמישים ושניים אחוזים ממכירת הרכבים החדשים בשנת 2017 היו של רכבים חשמליים. כך גם בבריטניה, כאשר רוכשים של רכבים חשמליים קיבלו הפחתה במיסי קניה ובלונדון מרחיבים את האזור מופחת הזיהום בעיר וממשיכים להטיל קנס יומי על רכבים מזהמים שנכנסים אליה.

הנתונים מהשנים האחרונות מראים שחלה עלייה בקניית רכבים חשמליים ברחבי העולם והמגמה ממשיכה, אך יש צורך להמשיך ולייצר עוד רכבים כאלה ולעודד קנייה שלהם. על פי הנתונים, תחזוקה של רכב חשמלי היא זולה יותר מזו של רכב הממונע בבנזין וההערכות הן שרק אחרי שנת 2025 יחול שינוי לטובה במאזן הקנייה של רכבים חשמליים אחרי שמחירם הממוצע יירד מתחת לזה של רכבי בנזין ודיזל. רק לאחר מכן יוכלו הרשויות לחוקק חוקים ותקנות נגד שימוש ברכבי בנזין ובעד רכבים חשמליים, הכל בהתאם לתוכניות שעליהן הם מדברים כיום על מנת להגיע ליעד של אפס פליטה מזהמת בעתיד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button