fbpx

נורבגיה: 50% ממכירות הרכב ב – 2018 הן של מכוניות נטענות

למרות היותה של המדינה אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, החליטו הרשויות במדינה הסקנדינבית העשירה בת ה- 5.3 מיליון תושבים, על "גמילה" מכלי רכב פרטיים המונעים במנועי בעירה פנימית. היעד השאפתני של הנורבגים הוא לאסור על מכירת מכוניות חדשות הצורכות בנזין עד שנת 2025.

אם להתבסס על נתוני המכירות האחרונים משנת 2018, נורבגיה בהחלט בדרך הנכונה. הרשויות עושות ככל הניתן על מנת לעודד את הלקוח המקומי להעדיף לרכוש מכונית חשמלית או היברידית. הטבות בין היתר כוללות פטורים ממיסים, מדמי שימוש בכבישי אגרה וחנייה. מדיניות זו גרמה לכך שמחצית מכלל מכוניות הנוסעים שנמכרו בנורבגיה באותה שנה היו מכוניות חשמליות טהורות יחד עם מכוניות היברידיות נטענות, בהן יש שילוב של שני המנועים, עובדה אשר ממצבת את המדינה כמובילה עולמית באימוץ כלי רכב עם הנעה חשמלית מלאה או חלקית. ביטוי ממשי לכך היא הניסאן ליף החשמלית, אשר הפכה להיות המכונית הנמכרת ביותר בשוק הרכב המקומי.

למרות ששוק הרכב הנורווגי כולו נמצא בהאטה מבחינת כמות המכירות, האטה זו פסחה על כלי הרכב החשמליים לכל סוגיהם, אשר רושמו זינוק חד של 40%. נתון זה ממצב את נורווגיה כמובילה עולמית בשימוש במכוניות חשמליות והיברידיות. הנתונים מראים על כך שבשנת 2013 רק 6% מסך כלי הרכב אשר נמכרו, היו חשמליים\חשמליים למחצה, כשבשנת 2017 זינק השיעור ל-39%. לאחר נורווגיה ניתן למצוא בפער ניכר את איסלנד ושוודיה, אשר בהן רק 12% ו- 6% מסך המכוניות היו חשמליות או היברידיות.

האם תעמוד נורווגיה ביעד השאפתני אותו הציבה לעצמה? למרות המגמות החיוביות מאוד מבחינת חדירת מכוניות המונעות בחשמל\היברידיות, ישנם חסמים העלולים לשבש את היעד אותו הציבו הרשויות. על פי הנתונים שבידי הרשויות בנורווגיה, 90% מבעלי כלי הרכב החשמליים\היברידיים, טוענים את רכבם בביתם, כך שהיעדר אפשרות להתקנת תשתית טעינה יכולה למנוע מרבים לרכוש כלי רכב מונע חשמל. זהו אחד החסמים הגדולים העלולים לשבש את היעדים אותם הציבה המדינה

בעיה נוספת היא הזמינות של המכוניות. עקב הביקוש הרב מצד השוק המקומי, מתקשים היצרנים השונים לספק את כמות המכוניות שלקוחות מבקשים להזמין, כך שלעיתים ישנה תקופת המתנה ארוכה העלולה להגיע אף לשנה שלמה עד שהלקוח מקבל לידיו את המפתחות. בעיה זו צפויה להיפתר בעתיד הקרוב, יש האומרים שכבר בשנת 2019, על ידי היצרניות השונות אשר צפויות לפתור את בעיית ההיצע על ידי תכנון ויצור דגמים נוספים בעלי טווחי נסיעה גדולים יותר, זמני טעינה נמוכים יותר ורמות מחיר נמוכות יותר. כל אלו צפויים לחזק את החדירה לשוק ולספק את הביקוש העולה.

כאמור את המסירות מובילה ניסאן ליף עם 12,303 מסירות, אך מיד אחריה ממוקמים הדגמים החשמליים של פולקסווגן גולף (9,859) ו ב.מ.וו i3 (5,687 ). מכונית רלוונטית נוספת אשר טרם הגיעה לנורווגיה היא הטסלה מודל 3 אשר תוכננה על ידי טסלה להיות התשובה לדגמים חשמליים פופולריים בזכות תג מחיר נגיש ביחס לדגמים האחרים של החברה אשר תומחרו ברמות מחיר לא נגישות לקהל הלקוחות הממוצע. טסלה מודל 3 צפויה להגיע לנורווגיה בקרוב, כאשר טסלה תייצר את הכמות הנדרשת המינימלית עבור השוק הנורווגי.

למרות כל אלו, למדינות מתקדמות ומבוססות כמו המדינות הסקנדינביות, יהיה קל הרבה יותר לבצע את המעבר בצורה קלה וחלה יותר לכלי רכב חשמליים מאשר במדינות "מכורות נפט" כמו ארה"ב או סין, אשר בהן בניגוד למדינה כמו נורווגיה, רק 1%-3% מסך המכוניות שנמכרו ב- 2017, היו חשמליות\היברידיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button