fbpx

לוקסמבורג מציגה: תחבורה ציבורית חינם לכולם, בשורה או יוזמה שנידונה לכישלון מראש?

בקיץ הקרוב לוקסמבורג תהיה המדינה הראשונה בעולם אשר תאפשר שימוש בתחבורה הציבורית בחינם באופן מלא.

המדינה המבוססת כבר כעת משקיעה כספים רבים בסבסוד התחבורה הציבורית והתושבים נהנים ממערכת תחבורה ציבורית מסובסדת ופטורה בחלקה מתשלום עבור הנסיעה לקהלים כגון: בני 20 ומטה ופנסיונרים. אך הרשויות רוצות לקחת צעד אחד קדימה ובאופן תקדימי לפטור את משתמשי התחבורה הציבורית מכל תשלום עבור השירות. החלטה זו התקבלה על ידי הממשלה הנבחרת אשר הבטיחה במצע הבחירות לשים דגש על נושאים סביבתיים וירוקים. הממשלה קיבלה את ההחלטה בניסיון להילחם בפקקים ההולכים ומתרבים ברחבי המדינה הקטנה, פקקים אשר גוזלים זמן רב ופוגעים באיכות החיים, בזיהום האוויר הרב ולהביא לצמצום בפליטת גזי החממה בהתאם לאמנות הבינלאומיות והאירופאיות עליהן חתומה לוקסמבורג. ההחלטה כוללת את כל אמצעי התחבורה הציבורית הקיימים לרבות רכבות, רכבות קלות, ואוטובוסים.

היתרונות של מתן פטור מדמי הנסיעה יכולים להיות משמעותיים. הנגשת התחבורה הציבורית ליותר משתמשים, משמעותה פחות מכוניות פרטיות בכבישים, צמצום העומס בכבישים, זמני נסיעה קצרים יותר וחסכון כספי גדול יותר. כשיש פחות כלי רכב על הכביש האוויר נקי יותר וכך גם אזרחים בריאים יותר. הראשונים ליהנות מצעד שכזה הם אלו שאין להם או לא מעוניינים ברכב פרטי, עכשיו במצב בו התחבורה הציבורית לא עולה דבר, הדילמה שלהם אם לרכוש אי פעם רכב פרטי, מבוטלת. אך לא רק נטולי המכונית הפרטית נהנים מכך, גם האנשים אשר מחזיקים בכלי רכב פרטיים ישקלו פעמיים אם להשתמש בו כשיש אלטרנטיבה חלופית הפטורה מכל עלות כמו שלוקסמבורג מתכוונת להציע. על פי מחקרים עדכניים ההשקעה בתחבורה ציבורית כדאית ומניבה תשואה גבוהה להשקעה של המדינה כך שיוצא שעל על דולר שמושקע בתשתיות ופרויקטים של תחבורה ציבורית התשואה פי 4 . ההצדקה הכלכלית נובעת בין היתר על ידי כך שהתחבורה הציבורית מסייעת לעובדים להגיע למקום העבודה, לצרכנים להגיע למתחמי המסחר ולהוציא את הכסף שנחסך מאי שימוש ברכב הפרטי, מה שתורם בצורה ישירה לצמיחה הכלכלית במשק ולאיכות הסביבה. זאת ועוד הרשויות אף טוענות שניתן לחסוך כספים רבים על ידי ביטול כל מנגנוני הגבייה של דמי הנסיעה מהנוסעים.

לצד לוקסמבורג עוד מדינות באירופה מקדמות תכניות דומות. אסטוניה הריצה פיילוט תחבורה ציבורית בחינם בעיר הבירה טאלין בהצלחה וכעת מעוניינת להרחיב אותו לכל רחבי המדינה. בניגוד למדינה עשירה כמו לוקסמבורג, אסטוניה מעוניינת לתת אלטרנטיבה ממשית לאוכלוסייה הפחות מבוססת אשר תלויה לחלוטין בתחבורה הציבורית. דוגמה נוספת אפשר למצוא בפאריס בירת צרפת, שבה גם מקודמת תכנית דומה למתן פטור מדמי הנסיעה בתחבורה הציבורית.

בניגוד למגמה באירופה המעודדת את התחבורה הציבורית בעצמה רבה ועושה הכל על מנת להנגיש אותה לציבור עד כדי ביטול דמי הנסיעה, המצב בארה"ב מבחינת ההשקעות והשימוש בתחבורה הציבורית הוא פחות מעודד. הסיבה לכך היא השיווק האגרסיבי של יצרני הרכב הפרטי והלוביסטים מטעמם בין היתר על ידי שימוש במסרים בתרבות הפופולרית האמריקנית, מסרים המקדשים את הרכב הפרטי כסמל סטטוס, ביטוי לעצמאותו של הפרט ומעודדת בכל הזדמנות את השימוש בו. ביטוי לכך ניתן לראות בתדמית שדבקה לתחבורה הציבורית, המוצגת ככזאת המיועדת לשימוש של מעוטי היכולת בלבד, אלו שאין להם ברירה אלא להשתמש בה. היא מתוארת בתרבות הפופולרית, סרט או סדרה, כמלוכלכת, מוזנחת, מעוטרת גרפיטי ועם סיכויים ממשיים להיתקל בטיפוסים מפוקפקים וכל מי שיכול להרשות לעצמו רכב פרטי משתדל להימנע משימוש בה. לא רק התרבות המקומית מעודדת את השימוש ברכב הפרטי, כך גם ההעדפה של הרשויות להשקיע בתשתיות המיועדות לכלי רכב פרטיים על פני תשתיות לתחבורה הציבורית. יחד עם זאת, על כל תחלואיה של מערכת התחבורה הציבורית בארה"ב, השימוש בה חוסך בכל שנה 15.89 מיליארד ליטר דלק.

שתי רכבות קלות מחכות בתחנה בלימפרטסברג, לוקסמבורג
CIW1 / Shutterstock.com

לצד יתרונות לא מבוטלים והבטחות גדולות יש גם סימני שאלה מעל יוזמה זו ויוזמות דומות. ההבטחה כשלעצמה לתחבורה ציבורית בחינם לא מבטיחה את הצלחת היוזמה ומכך גם הישרדותה לאורך זמן. אתגרים כמו יעילות כלכלית, שימוש לרעה על ידי גורמים שונים, ניטור בטחוני של משתמשי המערכת במציאות ביטחונית בעייתית ברחבי היבשת והעולם, יחויבו את מקבלי ההחלטות לתת עליהם את דעתם ולמצוא פתרונות.

על מנת להגביר את סיכויי הצלחת היוזמה, לוקסמבורג חייבת ללמוד מניסיונות דומים מהעבר למתן פטור גורף לכלל הנוסעים מתשלום עבור הנסיעה בתחבורה הציבורית. כמו למשל הניסון שנעשה בשנות ה70 בעיר רומא. הרשויות ניסו לעבור לשיטה של תחבורה ציבורית בחינם וכעבור מספר חודשים הבינו שהמודל לא עובד היטב והשיבו את המצב לקדמותו. כך גם בערים דנוור ואוסטין בארה"ב, אשר גם בהן ה"ניסוי החינמי" הסתיים בכישלון. המסקנות מלמדות שמודל התחבורה הציבורית בחינם לא מתאים למרכזים צפופי אוכלוסין והפתרון טמון בין היתר בהמשך סבסוד התחבורה הציבורית ברמות שונות או לחלופין מתן אפשרות לנסיעה חינם בשעות השפל, כפי שמיושם בהצלחה בסינגפור. האם יכול להיות דווקא שעבור מדינה קטנה בשטחה ואוכלוסייתה, מתן אפשרות לשימוש חינם בתחבורה הציבורית יכול להתאים ולהיות מציאותי לטווח ארוך?

מתן פתרונות חבורה ציבורית יעילים ומפותחים בערים גדלות וצפופות הם אתגר רב במאה ה-21, אתגר המחייב חשיבה חדשנית ותכנון ארוך טווח. נשאר לראות אם היוזמה של לוקסמבורג תישאר על כנה לאורך זמן כפטורה לחלוטין מדמי הנסיעה. אנו נמשיך לעקוב אחר התקדים התחברותי המעניין מלוקסמבורג ונראה אם הוא הצליח במלואו או שמא הרשויות ישנו את המודל החינמי למודל מעורב, עם פטור מתשלום עבור קהלים מסוימים או בשעות מסוימות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button