fbpx

רכביה הישנים של פולקסווגן יזכו למהפך חשמלי

בעוד שכולנו נרגשים לכבוד שובו בגרסה חשמלית של Type 20, שיכונה מעתה e-BULLI, בפולקסווגן הודיעו שעוד לפני שיצאו הרכבים מפסי הייצור ניתן יהיה להפוך את המיניבוסים המיתולוגיים משנות השישים לבעלי מנוע חשמלי, בזכות שיתוף פעולה של החברה עם eClassics – שמציעה שירות דומה גם לחיפושיות.

ההזדמנות לברוח מהשגרה בוואן היפי בן 50-60 שנה נשמעת יותר ויותר קוסמת בעיני אנשים רבים, במיוחד אלו שמספיק מבוגרים כדי לזכור את הנסיעות עם T1 Samba של פולקסווגן – רכב הוודסטוק הנצחי, שהפך בחלוף השנים לאפוף נוסטלגיה וגעגוע לזמנים פשוטים יותר.

בגלל שרובנו לא נצא לשום מקום בזמן הקרוב הודות לנגיף הקורונה נראה שלפחות בינתיים נצטרך להסתפק בחלום. אך החדשות הטובות הן שבעתיד הלא רחוק כבר ניתן יהיה להגשים את הבריחה, ועוד בגרסה חשמלית ושקטה של הוואן האהוב.

בקיץ האחרון הציגו בפולקסווגן את הרמזים הראשונים להגעתו של type 20 חשמלי כרכב קונספט שעושה קאמבק משנות השישים לימינו כרכב חשמלי. לאור השותפות החדשה בין פולקסווגן ו-eClassics יוכלו גם אלו ששמרו על הוואן לאורך השנים להעניק לרכבם עדנה מחודשת ולהתקין בו מנוע חשמלי.

שמו בגרמנית: e-BULLI

וואן נוסטלגי של פולקסווגן בגרסה מחודשת וחשמלית נוסע על כביש

בחודש שעבר חשפה פולקסווגן את הקונספט בשמו החדש e-BULLI והכריזה שבקרוב תחל חברת eClassics להחליף את מנועי דגמי T1 הישנים כמו מיניבוס הסמבה ובהמשך תעשה זאת גם למנועי T2 ו-T3. 

לצורך ההדגמה נבחר מיניבוס ראשון שבילה את מחצית המאה האחרונה ברחבי קליפורניה. בפולקסווגן החליפו את מנוע ארבע הבוכנות בעל ההספק של 32 קילוואט לאחד חשמלי, תוצרת פולקסווגן, בהספק של 61 קילוואט.

כעת לרכב החדש יש מומנט חזק פי שניים ובעל מהירות מרבית של מאה ושלושים קמ"ש – כעשרים וחמישה קמ"ש יותר מאשר בדגם המקורי. 

כיאה לוואן של פולקסווגן ההנעה אחורית וכמו בדגמים החשמליים החדשים הסוללות מוטמעות ברצפת הרכב, על פי מודל ה-MEB של החברה הגרמנית. בצורה זה מרכז הכובד של הרכב נמוך יותר ומשתפרים אחיזתו וביצועיו. סוללת הרכב יכולה להיטען לשמונים אחוז תוך ארבעים דקות, אך טווח הנסיעה לסוללה מלאה הוא רק מאתיים קילומטר.

מסמל ההיפיות לנוסטלגיה לעשירים

במבט מבחוץ כמעט ולא ניתן להבדיל בין e-BULLI ובין הדגמים הוותיקים, לפחות עד שהרכב מתחיל לנסוע בלי להשמיע את טרטור מנוע הדיזל ובלי ריח השמן וחומרי הבעירה הנפלטים מן האגזוז.

מחלקו הפנימי, העיצוב כבר דומה בהרבה לזה של הרכבים החשמליים המוכרים – עם טאבלט מובנה מעל שמשת הרכב, תאורות LED בפנסי הרכב ובלוח השעונים (שמראה כעת אחוזים). 

פנים הרכב מעוצב כמעט כרכב יוקרה – תיאור כמעט בלתי נתפס לרכבים שזוהו יותר מכל עם אורח חיים הבז למותרות ולחיי שפע.

ב-eClassics מתכננים להציע הן המרה של רכבי הוינטג' לחשמליים והן רכבים חשמליים שיוצרו כעת החל משבעים אלף דולר. מחיר לא זול בכלל אך מתבקש לאור מורכבות התהליך ומתאים להפיכתו כעת לדגם רטרו לעשירים. 

ההגה ולוח המחוונים של ה-eBULLI של פולקסווגן עם מחוון אחד שמראה את המהירות והסוללה
לוח המחוונים של הרכב

נגיף הקורונה הכתיב השקה דיגיטלית

הוואן תוכנן בתחילה להיות מוצג בטכנו-קלאסיקה השנה, אך ביטולו לאור מגפת הקורונה הביא את החברה להשיקו באופן וירטואלי במקביל להודעה לעיתונות.

בהודעה ציינה החברה כי "החלפת המנוע של הוואן ההיסטורי למערכת הנעה שמייצרת אפס פליטות על הכביש הוא רעיון שנראה נועז בהתחלה, אך מחויב לנוכח המציאות בעידן החדש אליו אנו מתקדמים"

לדברי החברה, הדגמים המחודשים יהיו נוחים יותר לנסיעה, בטוחים יותר וגמישים יותר בתפעול. זאת משום שנעשה שדרוג לשלדת הרכב וחיזוק של צירי הגלגלים, תוך שיפור הסנכרון ביניהם. בנוסף הותקנה מערכת חדשה לבלימת זעזועים ושיפור מערכת הבלמים. 

בהתייחסות החברה לשינויים ולשיפורים שנעשו במסגרת הפקתו של e-BULLI נותר נושא אחד שאינו מצליח שלא לבלוט לעין – חרדת הטווח לא מטופלת וקשה להאמין שהביקוש לרכב זה יהיה גבוה (במיוחד על ידי אלו מאיתנו שרוצים לברוח הרחק הרחק) כשהוא מתקשה להבטיח יותר ממאתיים קילומטרים בלי להצריך לטעינה.

צעד קטן לפולקסווגן, צעד גדול לחברה הגרמנית

בדומה לחברות שצצות להן בקליפורניה, קמה בשנה שעברה eClassics בגרמניה בתמיכת פולקסווגן והחלה להציע הפיכה של רכבי וינטג' לכאלה חשמליים, על מנת למנוע מאספני החיפושיות (שיהפכו ל-e-Beetle) את שברון הלב הקשור בפרידה מפיסות ההיסטוריה הממונעות.

למרות שסביר שלא נראה בשנים הקרובות עשרות דגמי e-BULLI חשמליים עומדים בפקק בדרך לפסטיבל טכנו אי שם בערבותיה של צפון אירופה, בכל זאת מדובר בעוד בשורה מצד פולקסווגן שהופכת לשחקנית מובילה בדרך ליצירת תחבורה חשמלית להמונים (בניגוד לרנו, שעד כה מספקת בעיקר דגמים קטנים ועירוניים, שפחות מתאימים לתרבות התחבורה האמריקאית-גרמנית).

החיבור בין שתי החברות נועד למשוך את קהל אספני המכוניות שמוטרדים מהמגמות בעולם הרכב לכיוון החשמלי מחשש שזה יביא לקושי בהחזקה של רכב וינטג' מזהם. הקידום של הפיכת הרכבים הישנים לסמלים בעת הזו עוזרת לחברות, בפרט אחת עם עבר משמעותי כשל פולקסווגן, להראות לצרכנים הגרמניים שהשמירה על הסביבה אינה מגיעה על חשבון הנוסטלגיה האישית והלאומית.

(תמונות כתבה: Volkwagen UK)

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button