fbpx

תחבורה ציבורית אוטונומית? הכירו את השאטלים החדשים

השאטל נגד הרכב הפרטי

האפשרות לנהוג בכלי רכב ללא מעורבות פעילה של הנהג, לתת למכונית לנהוג לבד, מהווה אבולוציה טכנולוגית מתבקשת של עולם הרכב. היתרונות בוויתור על חובת הנהיגה הם גדולים. ניתן יהיה לנצל את הזמן על הכביש בדברים כמו השלמת שעות שינה, קריאה ועבודה, פעולות שבלתי אפשרי לעשות בזמן נהיגה. לצד החיסכון בזמן או ניצלו בדרכים אחרים מלבד נהיגה, ניתן יהיה להימנע מטעויות אנוש שלנו כנהגים, ולהימנע מתאונות הנגרמות מסיבה זו. ישנם מומחים אשר טוענים שדווקא הסמכות על הטכנולוגיה בה הרכב נוהג לבד, יחסוך בחיי אדם. אך בעוד כלי רכב אוטונומיים פרטיים זוכים לחשיפה והילה כנושאי הבשורה האוטונומית על הכביש, אין סיקור מספיק לשאטלים אוטונומיים כאמצעי תחבורה ציבורית, מה שמשאיר את הקונספט של הרכב אוטונומי בגבולות הרכב הפרטי. למעשה ישנם מומחי תחבורה אשר מעריכים שזהו עתיד להיות הביטוי הנפוץ הראשון לאמצעי תחבורה אוטונומי ולא כלי הרכב הפרטי.

עתיד מבטיח לצד קשיים מאתגרים

בעלי החזון מדמיינים אפשרות בה ניתן להזמין שאטל אוטונומי כמונית באמצעות הסמארטפון בדומה לשירות כמו אובר או לעלות על שאטל הנע במסלול מוגדר עם תחנות קבועות כחלק מהפעלתו כתחבורה ציבורית אוטונומית. אמצעי תחבורה כמו שאטלים אוטונומיים יכולים להיות מוצר המתאים למגוון שימושים כאמצעי תחבורה ציבורית, המעניקה ניידות גמישה ונגישה. באמצעות שילוב השאטלים של היצרנים השונים, במערכות התחבורה הציבורית של ערים ו\או שכונות מסוימות, ניתן בצורה תיאורטית להקל על עומסי התנועה ולצמצם במידה נכרת את זיהום האוויר והגודש התחבורתי השורר בערים הגדולות. כמו כן ניתן יהיה להנגיש אזורים שטרם חוברו למערכות תחבורה קיימות, ובכך לחסוך בעלויות יקרות של הקמת התשתיות ובעלויות כוח האדם. אך לצד הפוטנציאל הרב ישנם גם חסמים המונעים את ההטמעה של השאטל בצורה נרחבת במערכות התחבורה הציבורית השונות. לצד המחיר הגבוה של כל יחידה עקב הטכנולוגיה החדשה יחסית אשר קיימת כעת רק בהיקפים קטנים, מה שמייקר את המוצר, נושאים רגולטוריים במדינות ורשויות שונות, כמו תאונות וביטוח למשל, אתגרים במישור הפלילי והתמודדות עם ונדליזם והשחתה של רכוש וטכנולוגיה יקרים כל כך, התמודדות עם תנאי קיצון ומצבי עומס השוררים לאחר אירועים המוניים כמו משחקי ספורט והופעות, מה שעלול לגרום לנהירת ההמון, מהווים כרגע משוכה עיקרית לשימוש בהיקף נרחב.

התצורה של "שאטלים אוטונומיים" או מעבורות בעברית, הנשענים על טכנולוגיה הכוללת חיישנים ואמצעי ניווט ובעלת יכולת ניהוג עצמאית והימנעות מתאונות ומצבי קיצון אחרים בכביש בצורה יעילה, קיימת ומיוצרת על ידי מספר חברות. למעשה כיום ישנן מערכות מתפקדות ויעילות של תחבורה ציבורית אוטונומית. רכבות תחתית אשר פועלות ללא מעורבות נהג כלל כמו למשל הרכבת התחתית בעיר נירנברג. האם הדבר אפשרי גם עבור מערכת על קרקעית אשר חולקת את המרחב התנועתי עם מערכות נוספות? במקומות שונים בעולם בחלו בתכניות פיילוט הבוחנות שילוב של שאטלים אוטונומיים כאמצעי תחבורה ציבורית. השאטל תוכנן על מנת לענות על הצרכים של כלי תחבורה ציבורית אוטונומית ללא מעורבות אנושית, וכולל בתוכו מגוון טכנולוגיות כגון מערכות הנחיה וזיהוי מתקדמות הנשענות על מערך שלם של מצלמות, חיישנים ויכולות היתוך של כול המידע המתקבל מהם כל זאת על מנת להעניק לשאטל את היכולת לנוע בבטחה באופן עצמאי. נכון להיום השאטלים עדיין יהיו מפוקחים על ידי בני האדם, אך לא ירחק היום בו גם הפיקוח לא יהיה בגדר חובה.

מקומות יישום והשחקנים בענף

למרות האתגרים, השאטלים צוברים עניין ותאוצה בקרב היצרנים בענף, המתכננים והמעצבים העוסקים בתחום הרכב האוטונומי ורשויות מקומיות שונות בעולם.

ישנם מספר יצרנים המייצרים שאטלים אוטונומיים לצד דוגמאות בהן מיישמים את הטכנולוגיה, לרוב במתכונת ניסיונית כפיילוט. ישנם מספר פיילוטים בעולם בהם הטמיעו בצורה ניסיונית את השאטלים במערכת התחבורה הציבורית.

כך למשל הפתרון של חברת Navia מצרפת, חברה אשר הוקמה בשנת 2014, מיושם בכמה פרויקטים גלובליים, הוא כלי רכב חשמלי ואוטונומי ללא נהג, המהווה פתרון תחבורתי חדשני. השאטלים האוטונומיים שפותחו על ידי החברה, מסוגלים להסיע בבטחה ובנוחות עד 15 אנשים, ופועלים כבר כעת במספר ערים

בצרפת על ידי מפעילת התחבורה הציבורית המוכרת Keolis. כמו כן השאטל פועל בעיירה השוויצרית Neuhausen Rheinfall החל ממרץ 2018 כחלק ממערכת התחבורה הציבורית המקומית, וכעת יכולים נוסעים להשתמש בשאטלים בקו המוביל ל"מפלי הריין" הסמוכים.

גם עיריית טורונטו מקדמת פיילוט משלה אשר מיועד להתחיל לפעול לפני ספטמבר 2020, ולגשר על הפערים הקיימים במערכת התחבורה הציבורית. באוקטובר 2018, במקום אחר בקנדה, בעיירה קנדיאק בפרובינציית קוויבק נחנך פיילוט נוסף מבוסס על המוצר של Navya מצרפת.

Easymile היא חברה צרפתית נוספת, גם היא נוסדה ב- 2014 ופיתחה את השאטל האוטונומי EZ10 אותו היא משווקת במספר של פרויקטים בעולם כשאחד מהם במסגרת פיילוט של תחבורה ציבורית אוטונומית בעיר האמריקאית לאס ווגאס.

בעיר אמריקאית אחרת, דנוור Easymile פרסה בינואר האחרון תשתית תחבורתית המורכבת משאטלים אוטונומיים מדגם EZ10 המסוגלים לשאת 12 נוסעים וינועו במסלול קבוע ומעגלי בעיר.

עוד חברה עם פתרון שכבר מיושם במתכונת ניסיונית, היא החברה האמריקאית May Mobility אשר פיתחה שאטל אוטונומי משלה והחלה לפרוס אותו במרץ 2019 כאמצעי תחבורה ציבורית ניסיוני למסלול קבוע של 5 ורבע קילומטרים הכולל 22 תחנות בגראנד ראפידס ארה"ב. בעיר קולומבוס אוהיו, החברה החלה במהלך דומה עם שאטלים אשר ינעו במסלול של יותר מ 4 וחצי קילומטרים הכולל את מרכז העיר.

בפינלנד אשר בחרו בפתרון של החברה היפנית Muji לשאטל אוטונומי הייחודי בהתאמתו לתנאי החורף השוררים בסקנדינביה. השאטל אמור להיכנס לשירות של שלוש הערים Espoo, Vantaa and Hämeenlinna בפינלנד בשנת 2020.

מעבורת אוטונומית בצבע אדום מסוג EZ10
JasonVogel / Wikimedia Commons | CC BY-SA 4.0

הזווית הישראלית

גם בישראל ישנן תכניות להפעלת שאטלים אוטונומיים במסגרת של פיילוטים. עיריית אשדוד חתמה על הסכם עם חברה זרה על מנת להתחיל לערוך ניסויים מקדימים במהלכם יבחנו המערכות והחיישנים השונים, המעניקים לשאטל את היכולות האוטונומיות, על גבי פלטפורמות אחרות, כשהשלב הבא יהיה לנסות להפעיל שאטלים אוטונומיים אמיתיים לטובת התחבורה הציבורית. לא רק באשדוד מתכננים פיילוט הכולל שאטלים, גם בעיריית חיפה נבחנת האפשרות לשילוב שאטלים אוטונומיים כחלק מהתחבורה הציבורית בעיר. בשלב ראשון מתוכננת לקום תשתית לניסוי בטכנולוגיה ובחינת התאמתה לעיר בשיתוף חברת avyaN, כשבשלב מתקדם יותר תבחן הפעלת שאטלים חשמליים מהכרמל לעיר התחתית.

לא רק תחבורה ציבורית

לצד שימושים כאמצעי תחבורה ציבורית אוטונומית, השאטל האוטונומי יכול לשמש במגוון תפקידים ביניהם כחלק מציי רכב בתפקידי שירות ותעבורה כמו למשל: חלוקת דואר, הסעת קשישים וחוסים בקהילות גמלאים ושיקום ,כאמצעי הסעת סטודנטים בקמפוסים אקדמיים, כלי תחבורה פנימי במתחמי תעשייה גדולים, בסיסים צבאיים, נמלי תעופה וכל מקום אחר בו נדרש שיפור בפרודוקטיביות, ביכולות התנועה והניידות הלוגיסטית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button