fbpx

איזה סוד שומרת טסלה?

חברת טסלה מפתחת אמצעים לייצור סוללות משלה במה שמתברר כמעבדה סודית שנמצאת ליד מפעל הייצור שלה למכוניות בפרמונט, קליפורניה. הדבר נודע לאחרונה מעובדים בהווה ובעבר שסיפרו על הכוונה של טסלה לתכנן סוללות ליתיום מתקדמות ולהגיע לתהליכי ייצור וכמויות גבוהות באופן עצמאי.

מאחר שהמארז של הסוללה והתאים שלה הם הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי כיום, המהלך הזה יכול לעזור לטסלה להציע רכבים חשמליים זולים יותר ובעלי ביצועים טובים יותר מאלה המיוצרים על ידה כיום מבלי לשלם או לחלוק מידע ומשאבים עם חברות אחרות.

בתחילת החודש, בעת כנס של מחזיקי המניות של החברה, הודה מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, שהחברה תלויה בסוללות והמשמעות של כך היא שמחסור שלהן מגביל את טסלה בייצור ומכירה של רכבים חשמליים כמו גם מערכות סולאריות לבית ומערכות לאחסון אנרגיה שהיא מפתחת. אם טסלה תייצר את הסוללות לרכבים בעצמה, הדבר יתאים לשאיפה של מאסק – אינטגרציה כללית עד כמה שניתן בטסלה, כלומר פיתוח, ייצור ומכירה של כל מה שניתן, אפילו תוכנה משלה.

בטסלה לא מסתירים את העובדה שנדרש ייצור מוגבר של סוללות לרכבים שלהם ובאותו כנס מחזיקי המניות, גרם מאסק לשני בכירים בחברה לדבר על התוכניות לעתיד והבטיח גם למסור פרטים נוספים בנושא זה לקראת סוף השנה.

מנהל הטכנולוגיות הראשי בטסלה, ג'ייבי סטראובל, אמר בכנס: "עכשיו יותר ברור מאי פעם, אנחנו זקוקים לפתרון בקנה מידה גדול לייצור סוללות." עמיתו בחברה, סגן הנשיא לטכנולוגיה, דרו באגלינו, הוסיף: "אנחנו לא יושבים בעצלתיים. אנחנו עושים את כל המהלכים הנדרשים כדי להיות האדונים לגורלנו כאן, טכנולוגית ובאופן כללי. אני חושב שעם כל הניסיון שיש לנו עם שותפים ואחרים, יהיו לנו פתרונות לזה."

לא ברור עדיין איך תהליך ייצור סוללות באופן עצמאי ומוגבר מתיישב עם המדיניות האחרונה של טסלה, בה קרא מאסק לכלל העובדים לפעול למניעת הוצאות, זאת אחרי שברבעון הראשון של שנת 2019 החברה הפסידה כשבע מאות מיליון דולר והמניה שלה ירדה.

כיום הסוללות של טסלה מיוצרות במפעל הענק (הג'יגה-פקטורי) שלה בנבאדה בשיתוף פעולה עם פנסוניק, שיתוף שהחל בשנת 2014 ונמשך עד היום. ההערכות הן שגם אם טסלה תייצר סוללות באופן עצמאי בהצלחה, היא לא תפסיק את הקשר עם פנסוניק וחברות אחרות בקרוב. גם עובדים המכירים את שיתוף הפעולה בין החברות מעידים שהקשר ימשיך, בייחוד עתה כשיש לטסלה מפעל ייצור בשנחאי שיתחיל בייצור המוני לקראת שנה הבאה, בין היתר עבור הרכבים מודל 3 של טסלה.  

למרות זאת, מה שקורה בין השתיים לאחרונה, שונה במקצת. בינואר השנה, חברת פנסוניק חתמה של הסכם שיתוף פעולה עם חברת טויוטה לייצור סוללות לרכבים חשמליים. באפריל האחרון, פנסוניק הודיעה שהיא מקפיאה באופן זמני את ההשקעות שלה במפעלי ג'יגה-פקטורי של טסלה. בתגובה, האשים אילון מאסק את פנסוניק בהנמכת קצב הייצור של הרכב מודל 3 שלה, מאחר שקווי הייצור עמדו על שני שליש מהיכולת שהם 24 ג'יגה-וואט במקום 35 ג'יגה-וואט שאמורים להיות.

כהמשך של הסאגה הזאת, בשבועות האחרונים ניצלה פנסוניק את הפיטורים והמשך הקיצוצים בטסלה כדי למשוך אליה עובדים לשעבר של טסלה ולהעסיק אותם אצלה. מדובר בעיקר בעובדים מהמפעל בנבאדה ובהם טכנאים, מפקחים ומהנדסי תהליכים וייצור. על פי עובד לשעבר במשאבי אנוש בטסלה, המעבר התאפשר בשל התנאים הטובים יותר שהציעה להם פנסוניק.

כך או כך, בחודש שעבר פירסמה טסלה רשימת דרושים כשהיא מחפשת מהנדסים לעיצוב סוללות, לציוד לייצור סוללות ולתהליך ההפקה כולו. נראה שלמרות הכל, שיתוף הפעולה עם פנסוניק ימשיך ואף יתוגבר גם עם חברת LG, כשברקע טסלה תמשיך לשקוד ולפתח סוללות משלה, כל אלה על מנת להגיע ליעדי הייצור של הרכבים בחברה מבלי להאט או לפגוע בתהליך כולו.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close