fbpx

חברות הנפט נלחמות (ונכשלות) במעבר לתחבורה חשמלית


הפחד מפגיעה בכיס מניע את חברות הנפט ללחוץ על דעת הקהל, בגלוי ובסמוי, במטרה למנוע מעבר מהיר לתחבורה המבוססת על אנרגיה חשמלית. על אף לחץ אדיר, ההצלחה אינה כבירה. האם חברות הנפט, נתמכות ע"י הנשיא טראמפ, יצליחו לשנות החלטות שמתקבלות ברחבי ארה"ב בנוגע להחלפת התשתית לחשמלית?

קבוצות הנתמכות על-ידי חברות נפט הגישו ערעורים והתנגדויות נגד תכניות של חברות תחבורה חשמלית בעשר מדינות שונות בארה"ב, כך לפי בדיקה שערך העיתון POLITICO בחודש שעבר. כך, נוצר לחץ הולך וגובר על קובעי המדיניות לפעול נגד ההצעות לקידום תשתית תחבורה חשמלית.

הדור הנוכחי של הקרבות על המכונית החשמלית יוצא לאור כעת יחד עם חשיפת תכניות תשתית במדינות השונות, ובהם למשל להוספת תחנות טעינה חשמליות במקומות ציבוריים על מנת להגדיל את היצע ההטענה בכבישים.

המלחמה של חברות הנפט בחיזוק התשתית החשמלית, שרק קצה הקרחון שלה מגיע לאוזני הציבור, כוללת מספר רב של קבוצות פוליטיות שמייצגות כל אחד מחלקי ענף הנפט והדלק. עושה רושם שכמעט בכל מדינה שהציגה תכנית שמטרתה לתמוך בתחבורה חשמלית, נמצא מי שיתנגד לה.

כמעט בכל מדינה – חברות הנפט נלחמות בחדשנות

איגוד יצרני הדלק האמריקאים (The American Fuel and Petrochemical Manufacturers), קבוצת מסחר של יצרני דלק, הגישו לאחרונה התנגדויות לתוכניות ההטענה בקנזס ובמיזורי, כמו גם לתוכנית של מדינת קולורדו להגיע לאפס פליטות מכלי רכב. זאת כחלק מקואליציית "נהיגה חופשית" של חברות דלק וסוחרי רכב.

לטענתם, הצרכן הממוצע לא צריך לממן מכספי המיסים שהוא משלם תמריצים או הקמת תחנות טעינה – שמשרתות כיום בעיקר את הפלח האמיד של האזרחים, שעשירים מספיק כדי לרכוש רכבים חשמליים כמו טסלה.

באילינוי ובאייווה, המוסד האמריקאי לדלק (API) הצטרף לאיגוד הפוליטי "אמריקאים למען שפע" – שממומן ע"י אימפריית הנפט Koch – בהתנגדות לתוכנית להקמת תשתיות לרכבים חשמליים. API פעלו גם במרילנד לפגיעה במימוש תכניות דומות.

במינסוטה, הבעלים של בתי זיקוק גדולים גייס מספר בעלי אינטרסים עסקיים על מנת להתנגד להקמת מערכת תחנות טעינה ותחבורה משותפת במדינה.

במסצ'וסטס, API גייסו מספר סוחרי נפט ובעלי חנויות מקומיים כדי להתנגד לתוכנית של המדינה לבנות תחנות הטענה הנתמכות על-ידי רשת החשמל הציבורית. התאחדות הנפט של המדינות המערביות התנגד לאחרונה לתוכניות דומות באריזונה ובקליפורניה.

24 אלף תחנות במרילנד, בעלות של עד שקל לחודש לאדם

לפי הרשויות הציבוריות, ההשתפות הציבורית בהקמת תחנות הטעינה הוא מינימלי למשלם המיסים, וצפוי עוד לרדת עם הגדלת הביקוש וביזור רשת החשמל.

במרילנד, הוצעה בשנה שעברה תוכנית להקמה של 24 אלף תחנות טעינה ברחבי המדינה, במחיר ממוצע של 25 עד 42 סנט לאדם לחודש (!). התכנית המוצעת היא השנייה בגודלה בארה"ב, אחרי קליפורניה, ובמסגרתה היו אמורות ארבע החברות שהציעו אותה להתקין תחנות טעינה בבתים פרטיים, בנייני דירות ומסגרות ציבוריות כמו מרכזי קניות ותחנות ריענון שונות.

עם זאת, היקף התוכנית צומצם ומכוון כעת להקמה של 5,000 תחנות במקומות ציבוריים "בלבד" במהלך השנים הקרובות. על אף חדוות הניצחון שהגינו נציגי חברות הנפט, ראש המדור בממשלת מרילנד ציין שעיקר ההחלטה נבעה מסיבות כלכליות ועל מנת לייצר תחרות עתידית, ושטיעוני חברות הנפט בנושא היו "לא מבוססים במיוחד".

המדינה מתקפלת? כנראה שלא חברות הנפט אחראיות

עד כה, חברות הנפט לא נחלו הצלחה משמעותית בלוחמה בתשתיות חשמליות. על אף ש-AFPM חגגו את גניזת תכנית התשתית בקנזס בשנה שעברה, רבים מניחים כיום כי הלחץ של חברות הנפט לא עומד מאחורי רוב המקרים בהם הרשויות מקטינות את היקף הקמת התשתית החשמלית.

עשר מדינות הצטרפו עד כה לתוכנית להגעה לאפס פליטות גזי חממה מכלי רכב שהציגה קליפורניה בשנה האחרונה, שעל פיה מכירות הרכבים החשמליים צריכות להגיע לפחות ל-8 אחוזים עד שנת 2025. באוגוסט האחרון, יצרניות הרכב המובילות בארה"ב חתמו עם קליפורניה וקולורדו על הסכמים שתומכים ביעד שהציבה המדינה לאפס פליטות גזי חממה. אלו כוללים תמריצים משמעותיים לרכישה של רכבים חשמליים.

העתיד הוא חשמלי- וזו כנראה עובדה מוגמרת

היכולת של רכבים המונעים בדלק לשמור על השוק מוטלת בספק הולך וגובר. עד 2040, לפי דו"ח של בלומברג, תחבורה חשמלית תהווה לפחות 40 אחוזים מתחבורת האדם בארה"ב ו-60 אחוזים מכלל המכירות – פי 30 יותר מהמצב כיום.

שינוי שכזה בשוק יעלים את הביקוש לכשלושה מיליון חביות נפט ביום, יותר מ-20 אחוזים מהצריכה התחבורתית היום.

חברות הנפט נלחמות גם בבית הנבחרים על מנת למנוע מתן נקודות זיכוי מס לרכבים חשמליים ולוחצות על המחוקקים להעלות את המס על רכבים חשמליים – מס שקיים כיום ב-26 מדינות. מצב זה תומך במהלך של הנשיא טראמפ לביטול מדיניות אובמה בנוגע ליעילות תחבורתית. סוחרי הרכב מייצגים היום את אחד התחומים העסקיים שתומכים בצורה המשמעותית ביותר במדיניות של טראמפ בנושאים אלו.

עם יצרני רכב מרכזיים שמשנים כיוון, כמו גם מחירי הרכבים החשמליים שממשיכים לצנוח, אנו צפויים להיות עדים לקרב פוליטי-כלכלי עצום בין חברות הנפט וחברות תשתית חשמלית. המלחמה הזו הולכת להתפשט לשוק הרכב בכל ארה"ב וכנראה שגם תשפיע על התמורות בשוק הרכב העולמי בעשורים הקרובים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button