fbpx

LIDAR או מצלמות? אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים, אילון מאסק לא מפחד להיות שוטה

כשהעתיד כבר נמצא במרחק נגיעה, יש מספר שאלות פתוחות שהתשובה עליהן עדיין לא ידועה. אחת השאלות הללו היא מה תהיה הטכנולוגיה שתאפשר לרכב אוטונומי להשתלב בתנועה ללא התערבות אנושית? שילוב טכנולוגיות אחד מנסה להבין מה הרכב "רואה" באמצעות מצלמות בעיקר. טכנולוגיה אחרת, LIDAR, מרכיבה תמונה עולם שונה על ידי "סונר" של קרני לייזר. כיום, אף אחת משתי הטכנולוגיות הללו עדיין אינה בשלה באופן מלא ומרבית ייצרני רכב אוטונומי מציידים את הרכבים בכל טכנולוגיה אפשרית – לידאר, רדאר, סונר ומצלמות. אילון מאסק בדעה שונה – הוא נמנע מ-LIDAR ומתמקד בהבנת התמונות המתקבלות במצלמות הרכב, בגיבוי רדאר וסונאר. לאחרונה אף הגדיל לעשות ויצא בקריאה כנגד LIDAR, הוא הגדיר את היצרנים המשתמשים בטכנולוגיה זו שוטים וטען כי בעוד מספר שנים מי שהסתמך על הטכנולוגיה הזו יפגע: מדובר בחיישנים יקרים ומיותרים.

האם מאסק צודק? ישנם מומחים המסכימים עם דעתו, אחרים חושבים שהוא טועה. בואו נבחן את הטכנולוגיות השונות, יתרונותיהם וחסרונותיהם לפני גיבוש דעה.

עיבוד תמונות ולמידת מכונה

הטכנולוגיה שאילון מאסק מהמר עליה היא טכנולוגיה של עיבוד תמונות מתקדם, זיהוי דפוסים ולמידת מכונה. איך מלמדים ילד קטן להבדיל בין כלב או חתול, למשל? זה לא פשוט, יש חתולים במגוון צבעים, וכלבים במגוון גזעים – יכולים להיות שני כלבים שונים מאד במראה שלהם ועדיין רב האנשים הבוגרים יודעים להגיד כי "זה" כלב, או "זה" חתול. מה עושים עם ילד שעדיין לא למד? מראים לו הרבה חתולים והרבה כלבים. כשהוא טועה – מתקנים אותו, כשהוא צודק משבחים אותו. דרך דומה היא לתת לילד לחוות הרבה חתולים וכלבים ולגבש בעצמו את הידע לגבי מה מבדיל חתול מכלב.

אפשר ללמד מחשבים בדרך דומה. במקום להגיד למחשב למדוד את צורת הזנב או החרטום, מראים למחשב המון תמונות של כלבים וחתולים ומבקשים ממנו לזהות דפוסים: לקבץ מה שנראה לו דומה בקבוצות. כמו ילד קטן, אחרי תקופה של לא מעט טעויות, בסופו של דבר גם המחשב ילמד לזהות ולקטלג נכון כלבים וחתולים בשתי קבוצות שונות. לשיטה הזו קוראים היום למידת מכונה (AI) וכאשר היא מתבססת על קלט חזותי – עיבוד תמונות משולב עם למידת מכונה. מדובר בשיטה איטית אך עם יכולות מחשוב מתקדמות וכמות קלט רבה – קצב הלמידה של מחשבים מהיר ולעתים גם מדויק יותר משל בן אנוש.

LIDAR

הטכנולוגיה של לידאר דומה יותר ל"ראייה" של עטלפים – רק עם קרני לייזר במקום גלי קול. לייזר מוקרן בפולסים מהרכב וחיישנים מודדים את הזמן ואורכי הגל שהוחזרו מהעצמים סביב הרכב. באמצעות נתונים אלו ניתן באופן מהימן מאד לחשב את מרחק העצמים מרכב, ומהירותם. כאן, המחשב אינו מבין או יודע אם העצם הוא אדם או משאית, אך הוא יודע בדיוק מה מרחק העצם מהרכב. טכנולוגיה זו אינה דורשת כמות רבה של נתונים או כח מחשובי והיא מאד אמינה, אך החיישנים עצמם עדיין יקרים ומרחק האומדן מוגבל.

יתרונות וחסרונות של כל אחת מהטכנולוגיות

לידאר החלה את דרכה כטכנולוגיה יקרה, אך ככל טכנולוגיה אלקטרונית – היא הופכת זולה יותר עם הזמן. יתרונותיה הם שהיא אינה דורשת כח מחשוב רב והיא אמינה ומהימנה. חסרונותיה הם ראשית המחיר ושנית הרזולוציה והמרחק – כיום אין מערכות לידאר שיודעות לנתח את הסביבה ברזולוציה גבוהה או לעשות זאת למרחקים גדולים במיוחד.

עיבוד תמונה ולמידת מכונה, לעומתה – דורשת כח מחשובי רב וכמות קלט עצומה. בצד היתרונות: מדובר ברזולוציה גבוהה וצבעונית (תמונות לידאר מתקבלות בשחור אדום) ויכולת עיבוד למרחקים גדולים יותר. החסרונות: בדומה למח אנושי, גם מערכות אלו עלולות לעתים לטעות.

מאסק, הצופה אל עבר העתיד, צייד את הרכבים הקיימים במנגנונים לאיסוף כמויות המידע העצומות הנדרשות ללמד את המחשב להבין את הסביבה ולאמוד מרחקים. הוא אף חשב על אפשרות שילוב מלא או חלקי של רכבים בבעלות פרטית כחלק מצי מוניות אוטונומיות – כשזה יתחיל לפעול, באמצעות עדכון תוכנות הרכבים. מנגד, מחיר טכנולוגיית לידאר מוזל ומשתפר עם השנים.

מה צופן העתיד?

נכון להיום שתי הטכנולוגיות אינן בשלות. אילון מאסק מהמר כי שבב המחשב החדש (FSD) שהוצג על ידי טסלה ביום קידום רכבים אוטונומיים יביא לפריצת דרך בתחום מוניות רובוטיות. העתיד, כפי שמאסק ורבים אחרים צופים, הוא ברכב חשמלי שיתופי ואוטונומי: צי מוניות אוטונומיות שיחליף למעשה את הצורך בבעלות על רכב פרטי לנסיעות עירוניות. רכב אוטונומי לא זקוק לעצירות קפה, לא מתעייף, לא שותה ולא קורא הודעות SMS בזמן הנהיגה. כבר עכשיו, לדברי מאסק, הוא בטוח פי שניים מרכב שבו נהג אנושי. מאסק צופה כי כבר בשנת 2021 מוניות רובוטיות יחליפו את מרבית הרכבים העירוניים. יתר המומחים צופים עיכוב של כעשר שנים עד לבוא ימות המשיח התעבורתי: מלבד הבשלת הטכנולוגיה יהיה צורך בשינויים מאסיביים בנושאים בירוקרטיים כמו רישוי או ביטוח. בנוסף יהיה צורך בעיבוי משמעותי של הפן הבטיחותי שנכון להיום אף אחת מהטכנולוגיות אינה מציעה. ההכרזה של מאסק על שבב המחשב האוטונומי החדש של טסלה לצד הערכתו לגבי עלייה צפויה בשווי רכבי טסלה הגיעה יומיים לפני ההכרזה על ההפסדים הכספיים של טסלה ברבעון הראשון. אולי הבחירה לנהל מלחמה כנגד טכנולוגיה יקרה אך אמינה גם היא מגיעה על רקע קשיי נזילות. מצד שני, בעבר, כאשר שתי טכנולוגיות התחרו בינן – לא תמיד הטכנולוגיה הטובה יותר היא זו שבסופו של דבר שרדה. אז איך יראו כבישי העולם בשנת 2030? נחכה ונראה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button