fbpx

האם טסלה דוחפת מספיק את תחום האנרגיה?

תחום האנרגיה של טסלה כולל שני קווי מוצרים עיקריים: סוללות לאגירת אנרגיה למבנים (Powerwall) ורעפים סולאריים. תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2019 מצביעות על הצטמצמות בשני התחומים – האם התוצאות מעידות על עתיד תחומים אלו? האם טסלה יורדת מרעיון הגג הסולארי? האם קצב ייצור התאים לסוללות יעמוד בדרישה גם לייצור סוללות לרכבים חשמליים וגם לייצור סוללות למבנים?

ביצועי טסלה בתחום האנרגיה ברבעון הראשון של שנת 2019

בדו"ח שפורסם על ידי טסלה ומסכם את ביצועי הרבעון הראשון לשנת 2019, ביצועי תחום האנרגיה לא היו טובים. בשני השטחים המכוסים על ידי תחום האנרגיה: סוללות אוגרות אנרגיה ורעפים סולאריים ניכרה הצטמצמות רבה בפעילות. הרווח בשני התחומים הללו ירד ב-21% יחסית לרבעון הקודם וירידה אף חדה יותר יחסית לרבעון המקביל בשנה דאשתקד. הרווח ברבעון הזה היה 325 מיליון דולר, ברבעון המקביל בשנה שעברה הוא עמד על-421 מיליון דולר. מתח הרווחים אף הוא נמוך ועומד על 2% בלבד לאחר קיזוז ההוצאות הגבוהות. מתוך ה-325 מיליון דולר, 317 מיליון דולר היו ההוצאות בתחום – רווח של 8 מיליון דולר בלבד. אמנם מדובר בנתח קטן מאד מעסקיה של טסלה אך עדיין מדובר בירידה משמעותית מאד.

התחזית השנתית לשיווק סוללות לשנת 2019 כולה עמדה על 2Gh בסוללות. הנפח ששווק בפועל ברבעון עמד על 229  MWh בלבד, מעט יותר מ-10% מהתחזית השנתית. לדברי אילון מאסק, עיקר הבעיה היא בקצב האיטי של ייצור תאי ליתיום יון. מפעל ג'יגה פקטורי 1 מייצר את התאים גם עבור דגם הרכב החשמלי מודל 3 של טסלה וגם עבור סוללות השימור.  המפעל לא עומד ביעדי הייצור אפילו עבור טסלה מודל 3  – אחד מקווי ההכנסה הרווחיים של טסלה, ובוודאי שלא נשארים עודפים לטובת סוללות לשימור אנרגיה. התקווה היא כי טסלה ופאנסוניק, בעלות מפעל ג'יגה בייט 1 בנבאדה, יצליחו להאיץ את קצב ייצור המפעל. באחד הציוצים בטוויטר רמז מאסק כי נשקלת האופציה למצוא ספק נוסף לתאים.

גם בחזית הרעפים הסולאריים ניכרת ירידה חדה של 38% במכירות. המכירות ירדו ל-47 MW יחסית ל-76 MW ברבעון המקביל לפני שנה. האתגר בתחום זה הוא קצב ההתקדמות הטכנולוגית. ברגע שתגיע פריצת הדרך, לא צפויים מתחרים רבים לחברת טסלה בגלל מורכבות המוצר והחדשנות הגלומה בו. מאסק נותר אופטימי ביחס לתחום זה ואמר כי תחום האנרגיה יכול להוות קו רווחים משלים לרכבים חשמליים ברגע שיתייצב.

שיווק רעפים סולאריים – לאו דווקא לאמריקאים

למרות ציוציו של מאסק, בדו"ח של חברת רויטרס נטען כי מרבית התאים הסולאריים המיוצרים במפעל של חברת פנסוניק בבופלו – מיועדים לייצוא למדינות אחרות ולא נקנים על ידי חברת טסלה. בשנת 2016 יצאו טסלה ופנסוניק בהצהרה משותפת שבה נאמר כי שתי החברות עובדות בשיתוף פעולה למטרת קידום הרעפים הסולאריים וכי חברת טסלה מתחייבת, בהתחייבות ארוכת טווח, לרכוש את מרבית התאים שייוצרו על ידי המפעל עבור הפרויקט.

מאז, לדברי המקור האנונימי (עובד טסלה לשעבר שפוטר לאחר קיצוצים בתחילת השנה) עליו מסתמך הדו"ח של רויטרס, טסלה רוכשת תאים רק לעתים מזדמנות. דובר חברת פנסוניק סרב להגיב בעניין טסלה אך אישר כי החברה מחפשת קונים לתאים הסולאריים מחוץ לארה"ב.

ההתקנה הראשונה של הגג הסולארי של טסלה - מבט מהצד על הגג
התקנה של גג עם רעפים סולאריים (תמונה: טסלה)

חזון הגג הסולארי

פרויקט הרעפים הסולאריים הוא פרויקט לייצור רעפים שנראים כרעפים רגילים אך מתפקדים כתאים סולאריים. המטרה המוצהרת של אילון מאסק היא ליצור מקור אנרגיה חליפי להטענת הרכבים החשמליים, דבר אשר יקטין את טביעת כף הרגל הפחמנית של בעלי רכבים חשמליים.

כניסת הרעפים הסולאריים לשוק היא איטית מהצפוי לאחר שהתגלו בעיות בקו הייצור ולאחר פירוק קבוצת המכירות של המוצר. מאסק הסביר את קצב האימוץ האיטי בתהליך מחקר ארוך. לדבריו, כיוון שרעפים הם מוצר שמיועד להחזיק מעמד לטווח זמן של כשלושים שנה, משך הזמן הנדרש כדי לבדוק את עמידותם ופעולתם ארוך גם הוא. כיום, ניצנים ראשונים של התקנות כבר קיימים, אולם עדיין מדובר בניצנים בלבד. על פי רויטרס, עד היום הותקנו 21 גגות בקליפורניה – כולם בבעלות חברת טסלה או בבעלות המדינה (נכון לסוף פברואר השנה). לדברי המקור של רויטרס, מלבד התקנות אלו קיימות רק עוד התקנות ספורות בצפון מזרח ארה"ב. התשובה הרשמית של חברת טסלה לטענות אלו הייתה כי המספרים הנשמעים בדו"ח רויטרס נמוכים משמעותית מהמספרים בפועל וכי טסלה פועלת ומקימה גגות סולאריים בשמונה מדינות בארה"ב. פוליטיקאים מקומיים מתגאים בכך ששתי חברות מהמובילות בתחום האנרגיה הנקייה בחרו את העיר ריברבנד בבופלו כדי לייצר אנרגיה נקייה. טסלה שמייצרת רעפים סולאריים במטרה לפתח קוו ייצור ושיווק, ופאנסוניק המייצרת תאים סולאריים. טסלה והפוליטיקאים אופטימיים, המשקיעים מצדם ספקנים יותר.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button