fbpx

טסלה מודל X

מודל X של טסלה הוא רכב חשמלי נטען מלא, SUV בגודל בינוני עם דלתות בז (Falcon Wing) בעלות ציר כפול המאפשרות פתיחה לכיוון מעלה בלבד. הדלתות דומות  לדלתות שחף מבחינת ההרגשה אך כוללות ערך מוסף בפתיחה בחניות צרות במיוחד. הדגם פותח על בסיס פלטפורמת מודל S, סאדן גדול של טסלה שפותח לפניו. לרכב מנוע כפול והנעת 4X4. הוא מגיע בשתי תצורות בסיסיות: טווח גדול (Long Range) וביצועים מגוחכים (Ludicrous  Performance). רמות הגימור ניתנות להתאמה אישית בתוספת מחיר בזמן הרכישה. 

העיצוב הפנימי יוקרתי ומקנה מקסימום מרחב פנימי לנהג ולנוסעים. ברירת מחדל מספר המושבים ברכב היא 5 אך ניתנת להרחבה לששה או שבעה מושבים. בהרחבה, כל המושבים אחוריים ניתנים לקיפול מלא ובכך להגדלה של האזור המיועד למטען. בעיצוב 6 או שבעה מושבים נוספות שתי שורות מושבים פונים קדימה. בתצורת 6 מושבים, השורה האמצעית כוללת 2 מושבים עם מרווח בינם ואילו בתצורת 7 מושבים היא כוללת 3. דלתות הבז כוללות חיישנים למניעת התקלות בעת פתיחה עם מכשולים בסביבה. אחד היתרונות המרכזיים של דלתות אלו הוא קלות הכניסה למושבים האחוריים. המושבים הקדמיים הוזזו מעט קדימה בדגם, דבר שמאפשר מרחב רגליים ניכר ליושבים בשורה השנייה. העיצוב הפנימי כולל מסך מגע גדול מרכזי של 17” נוסף על מסך נוסף מאחורי ההגה. המודל כולל שמשה קדמית פנורמית הגדולה מסוגה ומציע טווח נסיעה גדול, בטיחות, נוחות, אפשרות גרירה של עד 2267 ק"ג ואפילו תא אחסון קדמי במקום המנוע שאינו קיים שם. מידות הרכב: 5036 ס"מ אורך, 1999 ס"מ רוחב ו-1684 ס"מ גובה.

הרכב מיוצר במפעל טסלה בפרימונט, קליפורניה ומשווק לכל העולם בשיווק ישיר (ההזמנות הן דרך האינטרנט). מפעל הרכבה לשוק האירופאי מוקם בטילברג, הולנד. בספטמבר 2018 עברו המכירות  העולמיות את סף 100,000 הרכבים, כשליש מהן מחוץ לגבולות ארה"ב. 

הרכב התקבל ברגשות מעורבים. מצד אחד, הוא זכה בפרסים ושבר שיאים, למשל פרס הגה הזהב לרכבי SUV גדולים בשנת 2016 ושיא גינס לרכב הנוסעים שגרר את המשקל הגדול ביותר: בואינג 787-9 במשקל 131,181 ק"ג למרחק 304 מ'. מהצד השני, דו"ח המבקרים (Consumer report) ביקר את הרכב ואמר כי הדלתות האחוריות אינן פועלות באופן תקין לגמרי תמיד, השמשה הפנורמית הקדמית אינה מתכהה מספיק ולא תמיד מונעת סנוור ובתצורת 5 מושבים לא ניתן לקפל את המושבים האחוריים ולכן שטח האחסון אינו גדול דיו לרכב מסוג זה.

ההיסטוריה של טסלה מודל X

על פי התכנון הראשוני, רכבי מודל X היו אמורים להגיע לשוק כבר בתחילת שנת 2014. אחרי מספר עיכובים שנבעו מרצונה של טסלה לעמוד ביעדי השיווק של מודל S ובעיות שנתגלו בדלתות הבז ובמערכת הקירור בזמן גרירה, תחילת הייצור והשיווק החלה ב-29 לספטמבר 2015. בשנת 2016 הגישה חברת טסלה תביעה כנגד חברת Hoerbiger Holding השוויצרית בטענה שדלתות הבז שזו ייצרה עבור הרכב לא היו באיכות גבוהה מספיק וייצרו בעיות נזילות שמן והתחממות יתר. התביעה הסתיימה בפשרה בין הצדדים. באותה השנה גם טסלה עצמה נתבעה והגיעה לפשרה לאחר טענה שייצור המודל הואץ והוא יצא לשוק לפני שהיה מוכן.

מאז היציאה לשוק, שיפרה טסלה את קיבולת הסוללה החשמלית מספר פעמים. למודל S ולמודל X היו אמורים להיות 60% מהרכיבים משותפים. בפועל, רק כ-30% מהרכיבים משותפים בין שני הדגמים. כיום, הפלטפורמה של מודל X מתוכננת להיות משותפת למיניבוס שטסלה מתכוונת להוציא. בזמנו היו תכנונים להוציא דגם עם הנעה אחורית בלבד, אולם תכנונים אלו מעולם לא יצאו לפועל.

ב-2017 הצליחו מדענים סינים ב- Tencent לפרוץ לתוכנת דגם X – לגרום לפתיחת הדלתות, הבהוב ושליטה על הבלמים. פגם בטיחותי זה הובא לידיעת חברת טסלה וטופל כאשר עדכון דרך האוויר נשלח לרכבים חודש לאחר הגילוי.

למי הרכב מתאים?

טסלה מודל X  אינו דגם זול. מחירו נע בין 86,490$ ללא שום התאמה אישית, בתצורת טווח ארוך וחמישה מושבים ל-125,000$ בתצורת ביצועים עם ששה מושבים, הוספת יכולות נהיגה אוטונומית והתאמות עיצוביות. נתון זה כבר מהווה מגבלה משמעותית על קהל היעד האפשרי לדגם. אלו שיכולים להרשות לעצמם לרכוש את הרכב ומצוידים בעד חמישה ילדים (רובם עד גיל 10) ירוויחו מאד: מדובר ברכב בטיחותי מאד המאפשר לשני ילדים לשבת במושב השלישי והאמצעי הקטן יותר בשורה השנייה, שני ילדים גדולים יותר בשורה השנייה ושני מבוגרים מקדימה. אם המשפחה גם נוהגת לצאת לטיולים הכוללים חיבור נגררים: אופניים, סירות, אופנועי ים וכדומה – זה הרכב עבורם.

מדובר ברכב יוקרה שמשרת גם את חובבי רכבי הספורט שמעוניינים ברכב שנותן את האפקט המלא: דלתות הבז מרשימות וייחודיות, השמשה הפנורמית הקדמית גם היא ייחודית ומשדרת יוקרה וביצועי הרכב מרשימים. 

נתונים טכניים

מודל X מגיע עם שני מנועים בהנעת 4X4ונתוני כוח מרשימים:  259 כוחות סוס לכל אחד מהמנועים, כאשר בדגם הביצועים המנוע האחורי מגיע עם בוסט של 503 כוחות סוס או סה"כ 762 כ"ס. טווח הנסיעה לטעינה (לפי נתוני היצרן) עומד על 523 ק"מ לדגם הטווח ועד 491 ק"מ  לדגם הביצועים על פי EPA. תאוצת הרכב מרשימה – מ-100 ק"מ ב- 4.4 שניות בדגם הטווח ועד 2.7  שניות לדגם הביצועים. מהירות מרבית עומדת על 250 קמ"ש. טעינת לילה לסוללה מלאה תערוך בחיבור חד פאזי כ-13 שעות ובחיבור תלת פאזי  בין 5-6 שעות. בטעינה מהירה בשקעי 50 kWh ניתן לטעון את הסוללה מ-20% ל-80% ב- 60-80 דקות, ובחיבור מהיר במיוחד של 150 kWh ב-30 דקות.

האחריות על רכבי טסלה היא ארבע שנים לרכב ושמונה שנים לסוללה. 

אבזור

אבזור הרכב ניתן להתאמה אישית תוך הוספת אופציות בתשלום. ברמת הגימור הסטנדרטית, הרכב מגיע בצבע לבן עם גלגלים ברוחב 20” מוכספים, הגלגלים ניתנים להגדלה ל – 22” והחישוקים ניתנים גם הם בשלוש וריאציות, היקרה מבינם היא בצבע שחור onyx. הריפוד הסטנדרטי הוא שחור עם חיפויי עץ Ash, ניתן לבחור בתוספת תשלום ריפוד לבן וחיפוי של אלון או carbon fiber. בתוספת תשלום ניתן לקבל את הרכב גם בצבעי שחור, כסוף, כחול או אדום. 

כל המושבים מחוממים, הגה מחומם, נוזל שמשות מחומם וחימום למגבים. מערכת האוורור ברכב כוללת מסנן HEPA. ברכב יש קישוריות לאינטרנט עם מפות לווין ודיווח עומסי תנועה, סטרימינג מדיה פנימי לרכב, דפדפן וקישור בלו-טות'. פונקציות נוספות – פתיחת דלת חניה אוטומטית מבוססת זיהוי מיקום הרכב, אורות לד לערפל, שמשה פנורמית קדמית הכוללת הגנת UV ו-אינפרה-רד, מראות צד חשמליות מתקפלות ומחוממות עם עיממום אוטומטי ופרופילים נשמרים לנהג ולנוסע לידו ויכולת כיוונון ל-12 מצבים. הדלת נפתחת ונסגרת בזיהוי אוטומטי של קרבת המפתח. מערכת השמע עם 17 רמקולים מובנים, צג מגע מרכזי גדול של 17” עם שני שקעי USB וזיהוי קולי של פקודות.

בטיחות

מדובר על הרכב שנחשב ל – SUV הבטוח ביותר הקיים כיום, בעיקר בזכות התכנון המבוסס רכב חשמלי ובו עיקר המשקל ממוקם בתחתית הרכב – הסוללה, דבר שהופך את הרכב לעמיד מפני התהפכות. היעדר המנוע הופך גם הוא את הרכב לבטיחותי במיוחד בשל המקום הנותר שמשמש באפר מעיכה בעת הצורך. 

הרכב מצויד בשמונה כריות אויר וברכב מערכות בטיחות מתקדמות הכוללות מצלמות בכיסוי 360 מעלות, רדאר קדמי ל-160 מ' ו-12 חיישנים אולטרסוניים למניעת התנגשות ועזרה בחנייה. כל הדגמים מצוידים באוטו פיילוט עם בקרת תנועה אדפטיבית ובלימת חירום אוטונומית. ניתן להרחיב את המערכת למערכת Full Self Driving שמייעדת נסיעה אוטונומית לחלוטין בעתיד והיום מעבר נתיבים אוטונומי, יכולת זימון הרכב מהחנייה ואפשרויות עדכון מתקדמות לפונקציונאליות עתידית. המודל קיבל את הציון הגבוה ביותר במבחני ריסוק אמריקאים NHTSA – 5 כוכבים, גבוה מכל SUV אחר בשוק בשנת 2017.

Back to top button